Sunday, February 23, 2014

Daud,penemuan besi tertua dunia & Misteri Borobudur ??



Sebilah keris purba yang dijumpai di sebuah kuil “Enkakuji Temple”di dasar laut Pulau Okinawa, Jepun masih lagi berkeadaan baik dan ianya tidah musnah dimamah usia dalam persekitaran air masin meskipun telah sekian lama terendam bahkan ribuan tahun lamanya di dasar laut! Ini menunjukkan bahawa keris tersebut bukan calang-calang keris jika dibandingkan dengan keris-keris biasa dan juga mencerminkan kehebatan pembuatnya.

“Dan Kami ciptakan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia, (supaya mereka mempergunakan besi itu) dan supaya Allah mengetahui siapa yang menolong (agama)-Nya dan rasul-rasul-Nya, padahal Allah tidak dilihatnya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa.” (QS Al-Hadid[57]: 25).

Keris tersebut adalah sebilah keris kebesaran keris berluk-sembilan adalah sebagai menunjukkan pangkat kebesaran.

Allah telah memberi mukjizat kepada Nabi Daud a.s menjadikan besi lebur ditanganya! Ini membolehkan baginda membuat baju besi dan senjata. Baginda juga mahir dengan teknik menggabungkan logam atau alloy kedalam campuran besi untuk menghsilkan besi yang teguh dan utuh. Teknik ini dinamakan teknik ‘orichalcum’ pada zaman sekarang. ‘Orichalcum’ merupakan istilah latin untuk peleburan logam (pencampuran pelbagai logam untuk menghasilkan logam yg sgt keras & utuh (contohnya alloy,krom dan sebagainya).Mengikut teknik terkini, campuran logam tersebut harus dibuat oleh ahli yang pakar dalam bidang kimia di mana juzuk-juzuk atau jenis-juzuk besi yang hendak dicampur mestilah sesuai. Jika tidak, besi yang dicampur itu akan rapuh , hancur dan tidak tahan lama.

Fakta menurut Al-Quran : Saba 10
dan Kami telah melunakkan besi untuknya,

Al Anbiya 80
Dan telah Kami ajarkan kepada Daud membuat baju besi untuk kamu, guna memelihara kamu dalam peperanganmu; Maka hendaklah kamu bersyukur.

Mengikut satu kajian – rujuk buku Prof.Arysio Santos - hanya di bumi Mala atau Tanah Jawi ini sahaja satu satunya tempat yang di kesan mengamalkan teknik orichalcum yang tertua dalam peradaban manusia .Ia wujud di kalangan bangsa misteri Mala ( The descendant of the mountain Tribe).

Fakta- Penemuan Kilang peleburan besi di Sungai Batu, Lembah Bujang.
Lembah Bujang dan Borobudur mempunyai komunikasi satu sama lain jika dilihat pada kajian yg telah dibuat sebelum ini.

Teknik orichalcum(lebur logam)memang milik bangsa misteri ini. Keris – keris hebat dibuat melalui kaedah Orichalcum ini dan dikatakan ia juga mampu menyerap tenaga eletromagnetic di alam maya ini dan boleh menguatkan aura /bioelectricity pemilik keris tersebut. Inilah kehebatan keris melayu , selain design uniknya yang sangat simetri sehingga ada keris yang mampu berdiri sendiri dan tidak jatuh ke lantai jika diletakkan secara menegak!


Kenapa ukiran keris juga diabadikan di dinding candi Borobudur ?? 


Misteri ini masih berlegar pada catatan dinding Borobudur dengan penemuan keris purba yang ditemui berhampiran piramid di dasar laut Okinawa. seperti yg telah saya sebutkan sebelum ini.. segala rahsia misteri peradaban seluruh dunia kuncinya terletak pada catatan di dinding Borobudur.




Bani Jawi.

No comments:

Post a Comment