Tuesday, February 5, 2013

Kuil Kuno Yunani di atas Acropolis Athens Parthenon




Parthenon adalah salah satu daripada bangunan-bangunan yang paling dikenali di Greece Purba masih kekal pada hari ini. Simbol kecantikan dan kesucian, ruangan runtuhan kini berdiri tinggi di atas bandar Athens.
Salah satu struktur seni bina yang paling penting di dunia, ia mempunyai sejarah yang hebat peperangan dan persengketaan, jatuh turun dan politik, dan banyak kesulitan yang lain. Ini merupakan kuil yang luar biasa, asalnya khusus untuk Athena,dewi Yunani kebijaksanaan, kekuatan, kerajinan peperangan, dan tamadun.


Diiktiraf sebagai struktur yang paling sempurna yang pernah didirikan, Parthenon adalah juga terkenal dengan ukiran indah. Kecuali untuk rasuk bumbung dan siling,seluruh kuil dibina sepenuhnya daripada marmar. Dinding pepejal ruang-ruang dalaman adalah sangat gelap dan tertutup. Dewan ini adalah hanya boleh diakses melalui pintu besar gangsa.



Dibina oleh arkitek dan pengukir besar, seperti Ictinus, Phidias dan Callicrates,hiasan batu dan dimensi yang amat tepat kuil kualiti yang sangat tinggi.Dalam masa-masa itu, arkitek tidak bekerja dari lukisan, seperti yang mereka lakukan hari ini. Ini menjadikan nisbah geometri, butir-butir tepat dan pengiraan yang rumit yang lebih indah, kerana ia telah dilakukan secara langsung ke atas asas-asas.

Knights on the Parthenon Frieze

Bahagian yang paling mulia tentang kuil hiasan dgn seni pahat dan kecekatan besar.Runtuhan kuil menceritakan kisah bertahan selama berabad-abad. Walaupun patung pediment telah mengalami kerosakan yang paling, metopes banyak (unsur-unsur seni bina segi empat tepat) telah terselamat dan berada dalam keadaan yang saksama.


Dipercayai juga bahawa tempat di sekitar abad ke 3, kasau kayu Parthenon terbakar, yang juga memusnahkan patung Athena dewi. Ditukar kepada gereja Kristian di abad ke-5 CE, Parthenon juga diadakan satu Masjid Turki pada 1460.Kawasan pusat kuil telah dimusnahkan pada tahun 1687 oleh orang-orang Turki apabila serbuk letupan disimpan oleh mereka meletup di dalam kuil.
Satu contoh yang hebat kecantikan dan kerja-kerja pembinaan yang hebat,Parthenon masih seolah-olah hidup, tidak disentuh oleh masa, walaupun setelah
beberapa abad.

No comments:

Post a Comment