Monday, February 4, 2013

Seni ukiran yang mengagumkan.!



Sebelum tahun 2600SM dari 1280 SM hingga abad ke-12 dan ke-13 CE, seni bina batu-potong telah muncul dari Timur Jauh dan Orient, Afrika dan Timur Tengah.Ia adalah amalan mewujudkan bangunan dengan ukiran batu pepejal, sebaik- atas ke bawah. Berbeza dengan gua dan lain-lain celah batu semula jadi, seni bina batu-potong semua buatan manusia.

Mungkin yang terawal struktur batu potong dua secara besar-besaran Abu Simbelrock kuil di selatan Mesir. Firaun Ramses II telah diukir dari sisi gunung diabad ke-13 SM sebagai monumen yang menakutkan kepada dirinya sendiri dan nefertari permaisurinya. Butir-butir yang rumit dan struktur yang besar mengambil masa lebih daripada 20 tahun untuk mengukir.




KUIL ABU SIMBEL

Kuil Great sun Ramses ll

Nabataeans orang Semitik purba yang mendiami tempat ini yang kini dikenali sebagai Jordan,melanjutkan tradisi memotong batu dari sekitar 600 SM hingga 300 CE. Struktur mereka yang paling terkenal ialah Al Khazneh atau "Perbendaharaan" dalam bahasa Arab, yang diketahui oleh peminat filem dari tahun 1989 filem India Jones dan Perang Salib terakhir.




Al Kazneh telah diukir ke dalam batu pasir kemerahan yang tipikal bagi rantau ini antara 100 SM dan 200 CE. Kuil Yunani dipengaruhi diapit oleh dua dewan pengebumian di sebelah sama . Malangnya, banyak butir-butir seni bina telah terhakis sejak dulu.
The Lycians selatan Anatolia yang kini Turki membina beratus-ratus batu potong makam di Abad ke-5 SM. Yang paling terkenal adalah kuburan batu di Dalyan di pantai barat daya Turki.




Tidak seperti kompleks kuil Abu Simbelol, makam ini adalah facades sebaliknya dari struktur rumit melanjutkan lagi di
dalam batu itu. Walaubagaimanapun, cara mereka bergabung dengan muka tebing benar-benar menarik.

Bhaja Caves berhampiran Lonavala dalam tarikh Maharashtra kembali ke 200 SM

Tempat Utama Sembahyang Bhaja

Sebelah sisi Bhaja



Sebelah Dalam Bhaja



Ellora
34 gua kepunyaan kompleks ini dibina antara Abad ke-5 dan ke-10 CE dan mengandungi 17 gua Hindu, 12 Buddha yang dan 5 gua lain tetapi kuil-kuil dan biara daripada gua. Gua Buddha yang terawal, yang dibina antara abad ke-5 dan 7, kemudian datang gua Hindu pada abad ke-7 diikuti oleh kuil Jain.

Pandangan Atas Ellora

Ellora adalah hakikat bahawa tidak seperti contoh sebelumnya seni bina batu-potong yang
telah kita lihat, gua ini tidak hanya terdiri daripada muka bangunan ditambah pedalaman, tetapi bangunan tiga dimensi yang lengkap yang dicipta
dengan ukiran lereng bukit. Tidak perlu dikatakan bahawa mereka memerlukan beberapa generasi perancangan, penyelarasan dan buruh untuk menyiapkan.Kailash menakjubkan monolitik atau Kalaisanatha Kuil India terakhir sebenar
strukturbatu-cut. Kemudian seni bina menjadi hampir sepenuhnya struktur dalam alam semula jadi dan kuil-kuil berdiri bebas, yang dibuat dari batu-bata yang dipotongbatu dan bukannya yg telah dibentuk ke dalam.


Kuil Ellora Kailash



Pandangan Ellora Dari Tepi Sungai

No comments:

Post a Comment