Wednesday, January 15, 2014

Anjung Borobudur mirip Kubah Masjid



 
Kenapakah di anjung Borobudur itu mempunyai persamaan dan mirip kepada bentuknya anjung Masjid?? apakah benar Borobudur itu peninggalan bagi Agama Buddha @ ajaran leluhurnya dari Nabi Ibrahim menerusi pengakhirannya Al-Quran?

 Penggunaan nama Asawarman dikaitkan dengan pengaruh agama hindu kerana menerusi catatan Pallava dlm bahasa sanskreta & penemuan 7 prasasti diklaim dgn agama hindu. diera kerajaan Kutai yg dikatakan berdiri pd abad ke-4, tapi kena ingat, menerusi penulisan sejarah terdahulu. mereka klaim kerajaan kutai adalah kerajaan Hindu hanya kerana penggunaan budaya & nama yg disebut dlm catatan Pallava.

 Kerana pengaruh Pallava yg mirip serupa dgn tulisan Hindu makanya mereka claim kewujudan Agama Hindu di Jawa.pengkaji sejarah sehingga sekarang masih lagi belum membuat kata putus yg sebenar berkaitan hal Borobudur,, jdi bagaimana kita boleh mengatakan itu adalah tempat suci bagi agama Buddha?? Hanya kerana manuskrip kuno & catatan pallava & kawi yg mirip seperti tulisan Hindu itu sudah boleh diertikan sebagai Agama tertua di Jawa?? heh.. kita selama ini telah ditipu beratus2 tahun lamanya

Hindu adalah kata sebuah Persia yg ditujukan utk menyebut penduduk di wilayah Lembah Indus dm bahasa umum, Hindu adalah istilah utk berbagai mcm keyakinan agama, yg sebahagian besar berdasarkan pada veda, upanishad dan Bhagavad Gita.di era orng muslim masuk ke India, mereka pakai istilah hindu utk menyebut penduduk India secara umum.

Kemudian benda ni bermula diera penjajah Inggeris yg panggil dieorang dgn istilah India (Yunani Indo) then istilah Hindu merebak sehingga abad 16-18.After Inggeris menguasai india, pedagang Eropah guna istilah Hindu utk sebut agama bagi orng India..


Ada juga yg mengatakan Anjung Borobudur itu miripnya seperti Loceng bagi pemujaan agama Hindu. namun perlu diingatkan loceng itu digantung namun berbeza dgn keadaannya  Anjung Borobudur. Ia lebih mirip kepada  Kubah Masjid.


Itu beerti konsep Agama melalui kitabnya Zabur, Taurat, Injil & Quran itu adalah konsep ajaran yg disampaikan kepada umat sejagat.. Inggeris lebih lama mengkaji kebenaran Al-Quran lebih awl dari Jawa, sebab itu mereka merubah kepada beberapa konsep ketuhanan ini jadi kepada Agama.. Agama Hindu & Buddha itu dicipta dari penjajah sendiri krn takut pengaruh Islam masuk disana.

2 comments:

  1. Borobudur dibuat oleh Nabi Sulaiman a.s.. Bantuan dari jin, manusia & haiwan

    ReplyDelete
  2. Lebih detail lihat pada penerangan oleh Kyai Haji Fahmi Basha.. Di YouTube berjudul Borobudur peninggalan Nabi Sulaiman..

    ReplyDelete