Sunday, December 2, 2018

Lokasi sebenar Padang Antah Berantah











Menurut buku Sulalatus Salatin atau kini dikenali dengan nama baru iaitu Sejarah Melayu, didalamnya ada menyebut tentang jumlah angkatan perang yang mengikut Raja Suran menyerang Kerajaan Gangga Negara. Secara kasarnya disebut ia terdiri daripada 1,200 “laksa” orang. Laksa adalah mewakili kepada 10,000 orang. Maka oleh itu, jika 1,200 orang didarapkan dengan 10,000 orang, jawapannya bersamaan dengan 12 juta orang! Tidak dapat digambarkan betapa ramainya tentera angkatan perang pada waktu itu yang sedang berperang. Kiraan ini tidak dicampurkan dengan angkatan tentera dari Kerajaan Gangga Negara lagi.







Peperangan yang tercetus ini dikhabarkan darah yang tumpah setinggi paras lutut. 


Hikayat Mala Karma

Ada maklumat yang sy terima Mala ini adalah Perempuan, Karma adalah Lelaki. mereka 2 beradik. 

 Tidak pasti hubungannya dengan Raja Gangga Shah Johan. 


5 comments:

  1. Nabi sulaiman bekerja dgn Pawang Jeremai, sebagai seorang Nelayan selepas cincinnya hilang ditrlan oleh seekor ikan.kemudian nabi sulaiman berkahwin dgn anak pawang Jeremai yang hitam legam dan mempunyai anak yang bernama Nurul Zawi. Tempat in letaknya di Indonesia.cincin takhta kerajaannya kembali ketangannya selepas ikan yang menelan cincin dia sangkut pada pukat dia.

    ReplyDelete
  2. Salam tuan... Di tempat saya ada satu kawasan yg di namakan kota mala karma.kawasan kota tu sama macam tuan ceritakan. Pokok2 tak boleh tumbuh dalam kawasan kota tu.. Mengikut cerita orang tua2 tempat saya ni.. Mala karma memang dua beradik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikumslm. boleh sy tahu detail lagi tentang bahan2 sejarah yang tuan tahu berhubung ini ?? mungkin boleh korek rahsia2 yg masih terimpan kt org2 tua disana.

      Delete
    2. sy amat berminat utk tau sejarah kuno.. harap dapat sharekan bersama

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete