Tuesday, September 2, 2014

Misteri Punt di Mesir dan kaitannya dengan Angkor Wat.



 Angkor Wat yang dibina Suryavarman II pada 1113 AD di Siam-Kambujuddah ade kaitan dgn dinasti Firaun.Dikatakan senarai raja2 Egypt terdapat Raja 'Siamun' itu adalah King Solomon,di mana ianya penghormatan King Solomon yg memerintah kerajaan Israel-Siam dan Kambu-Juddah menerusi pakatan dgn kerajaan Egypt. Lalu dikahwinkan King Solomon @ 'Siamun' dengan Puteri Firaun.


Terdapat lokasi Bantay Srei di Kambu-juddah di mana isterinya yg berdarah raja bukan berketurunan Hebrew bersemayam di sana.Di bantay srei dlm kuil consort of Rama-Brahma terdapat panel yg menunjukkan imej wanita fesyen rambut 'corn-row' di mana Rama-Brahma merestui Isterinya org asing.
Queen HAtshepshut dikatakan beribukan wanita dari Punt.Imej yg sama muncul di Kompleks Prambanan yg dikatakan terletaknya 'Punt' tanah nenek moyang Firaun,dimana queen hatshepshut menghantar ekspedisi ke Punt dengan kapal yg dikayuh oleh ramai pendayung.Imej kapal ini juga tdapat di dlm panel Angkor wat, design pendayung dlm angkor wat mirip dgn pendayung kapal queen Hashepshut .

Gelaran raja Punt ialah 'perehu' dan orang Punt pandai membuat kapal dan perahu.Punt,iaitu tanah suci yang didakwa oleh para Firaun sebagai 'tempat asal-usul moyang' mereka.
Didinding Piramid dicatatankan asal usul punt dikatakan berada di sebelah timur.. Kita boleh lihat pada ukiran tersebut yang menunjukkan imej pokok kelapa...






Pada relief di Makam Min,seorang pegawai kepada Thutmose III ada merakamkan lawatan seorang pelayar dari Punt yang tiba ke pantai Mesir dengan kapalnya yang ganjil (yang dilukis oleh pelukis Mesir Purba ketika itu). Kajian dari pakar dan cendekiawan bersepakat mendakwa bahawa bentuk kapal pada ukiran di makam kuno itu lebih cenderung kepada kapal-kapal Melayu terutama di Sumatera.National Geographic bilangan 159 yang diterbitkan pada tahun 1981 ada mengulas tentang kapal Sumatera ini.
Min' dalam bahasa Mesir Purba bermaksud 'hari ini' tetapi 'meun' bermaksud 'esok' dalam loghat Melayu Rejang. Ada juga yang sama perkataan namun ertinya yang lain,seperti 'betula' dalam bahasa Mesir Purba bermaksud 'gadis' aatau 'dara' dalam bahasa Ibrani (Hebrew) namun Melayu Rejang mengenalnya sebagai 'keturunan'


Nama raja Punt itu pula adalah 'perehu' sebagaimana yang direkodkan oleh pakar bahasa dan Egyptologi dari relief itu.'Perehu' kemungkinan besar adalah gelaran,dan 'perehu' adalah tidak ragu lagi satu perkataan bahasa Melayu iaitu 'perahu' .Jadi makna penuh nama gelaran raja Punt ialah 'Raja Perahu' atau 'King of Ship/Boat'.

Dan menariknya,kata 'perehu' terdapat pada tajuk kepada salah satu tablet buluh (tulisan Rencong) yang diterjemah oleh Marsden iaitu 'Sejarah Perehu'.

Bukti- Kapal tertua didunia dijumpai di Nusantara...



No comments:

Post a Comment