Tuesday, December 19, 2017

The Lost Tribe Part 2



 Image may contain: tree, sky, plant, outdoor and nature
 Ini adalah kampung batak di Sumatera indonesia yang dipercayai mempunyai hubungan antara bahasa / skrip dengan Mesir, Phoenicia, dan Ibrani.rumahnya berbentuk seni minangkabau dgn berbentuk 2 tanduk ( simbolik kepada penguasaan di timur & barat)


Ini adalah bahasa Batak yang dipercayai mempunyai pengaruh dari Phoenician dan Aramean.Banyak versi yang menceritakan kedatangan satu bangsa yang lari dari Laut Merah. bangsa itu membawa bahasa Phoenicia dan Ibrani yang dikaitkan dgn percampuran asimilasi diantara Bani Israel.

Image may contain: text


Pada pandangan pertama titik Hipotesis Melayu yang paling menarik adalah koresponden semenanjung dengan ciri-ciri geografi yang disebut dalam teks Kitab Mormon. Saiz dan jarak relatif antara pelbagai titik dapat dipadankan dengan teori-teori geografi terhad Mesoamerika. Kontur umum garis pantai mempunyai ciri-ciri landskap selatan dan utara yang bersempadan dengan ciri-ciri leher sempit yang pada asalnya memimpin model hemisfera Amerika untuk menjadi pilihan logik.

No automatic alt text available.

Leher tanah yang sempit telah lama menjadi ciri wajib dari mana-mana model geografi Book of Mormon. Teks itu menyatakan bahawa ia mengambil masa antara 1-1.5 hari dengan berjalan kaki untuk melintasi leher tanah sempit. 17 Kaki tentera diketahui meliputi 15-40 mil dalam sehari. 18 Itu meletakkan liputan leher sempit yang boleh diterima sekitar 19-50 batu lebar. Leher sempit Semenanjung Tanah Melayu adalah antara 30 dan 40 kilometer, jauh lebih sesuai dari Tehuantepec's 130 miles, 190 km Yucatan, 20 km Eerie-Ontario, atau 10 kilometer dari Lake Nicaragua. 19

Image may contain: text

Tanah Nefi dan Lamanite dilaporkan dibahagikan dengan "jalur sempit padang gurun" di sekitar kepala sungai di Sidon sungai. 20 Sebuah stesen bukit yang menonjol yang bernama "Cameron Highlands" menjangkau barat ke timur melalui Malaysia, dan terletak di selatan aliran sungai Kelantan, sebuah sistem sungai yang mewujudkan lembangan sungai besar di kuadran timur laut badan utama semenanjung. 21 Korespondensi geografi antara lembangan sungai Kelantan dan sungai Sidon tanah Zarahemla sangat menarik.


Tenah Merah / Zarahemla di dataran sungai Kelantan adalah sebuah bandar yang dipanggil Tenah Merah. Pada masa dahulu, Tenah Merah adalah ibukota kerajaan yang dikenali dengan Dinasti Sui Cina sebagai "Chi Tu," 22 yang mungkin sama dengan "Raktamaritika," yang diketahui Thailand sebagai salah satu kerajaan yang hilang dalam sejarah mereka. 23 Keterangan kronologi menempatkan Chi Tu sekitar tahun 600 AD, 24mungkin menjadikan mereka sisa Zarahemla selepas runtuh Nefi. Dr. Olsen seterusnya memberi perhatian kepada korelasi ortografi antara nama-nama "Tenah Merah" dan "Zarahemla." Varian antara kedua-dua nama itu tentunya tidak lebih besar daripada yang terdapat di antara "William" dan "Guillaume" ia menjadi ujian untuk penelitian lebih lanjut, ini mungkin dianggap luar yang menyokong setanding dengan hubungan NHM-Nahom di Yaman.


Image may contain: sky, cloud, tree, plant, outdoor and nature

"Dan dengan itu tanah Nefi dan tanah Zarahemla hampir dikelilingi oleh air, di sana menjadi leher tanah kecil antara tanah utara dan tanah ke selatan" (Alma 22:32)

Image may contain: text and food

No automatic alt text available.
segala macam "besi, dan tembaga, dan tembaga, dan keluli, dan emas, dan perak, dan bijih berharga, yang sangat banyak" di tanah yang dijanjikan Nefi juga yang terdapat di Dunia Lama.
Bani Israel juga dikenali dengan bani yang berkulit sawo matang, berkulit gelap



1 comment:

  1. Petunjuk Mencadangkan Tanah Janji adalah Pulau
    Nefi memberitahu kita bahawa Tuhan menggerakkan orang-orang benar ke dalam tanah-tanah yang berharga (1 Nefi 17:38), dan Lehi mewarisi sebuah tanah pilihan (1 Nefi 5: 5), sebuah tanah yang lebih dipilih daripada semua negeri lain (1 Nefi 2: 20). Ini adalah warisan Lehi untuk keluarganya (1 Nefi 5: 4).

    Kita tahu tanah janji ini banyak perjalanan hari (1 Nefi 18:23) dengan kapal (1 Nefi 18: 8) di seberang banyak perairan yang mereka panggil Irreantum (1 Nefi 17: 5). Di mana sahaja tanah ini, ia terpaksa terpencil dari tempat-tempat lain, dan tidak diketahui oleh dunia, kerana Lehi mengatakan tanahnya dijanjikan dari orang lain pada waktu itu (2 Nefi 1: 8), kerana jika orang lain tahu tanah ini, mereka akan mengalahkannya dan tidak akan ada tempat bagi keluarganya (2 Nefi 1: 9).

    Akhirnya, Koloni Lehi mendarat di atas tanah yang dijanjikan (1 Nefi 18:23), dan menemui binatang-binatang di dalam hutan setiap jenis lembu, lembu, keledai, kuda, kambing jantan dan liar, dan binatang liar-dan juga mendapati emas, perak, dan tembaga (1 Nefi 18:25).

    Nefi, merakamkan kata-kata adiknya, Yakub, yang telah dipanggilnya menjadi guru atas rakyat, berkata "kita ada di pulau kecil" (2 Nefi 10:20). Berdasarkan kamus bahasa Amerika pada 1828, isle ditakrifkan sebagai: "suatu kawasan tanah yang dikelilingi oleh air, atau sebahagian daratan yang ternganga di lautan." Yakub terus menyebutkan yang lain di pulau-pulau laut (2 Nefi 10:21). Dia menambahkan, "oleh karena itu, kata-kata pulau, pasti ada lebih dari itu, dan mereka juga dihuni oleh saudara-saudara kita" (2 Nefi 10:21).

    Oleh kerana Yakub berkata, "oleh karenanya dikatakan," dia harus bererti bahawa dia memiliki sesuatu dalam miliknya yang ditulis, tidak diragukan lagi tembaga-tembaga tembaga, dari mana dia mengutip atau yang dia merujuk. Nefi, sendiri, dalam mengutip Yesaya yang menantikan masa untuk penghijrahan Nefi, mengesahkan bahawa mereka berada di sebuah pulau ketika dia berkata, "Ya, lebih banyak dari semua suku telah diketuai; dan mereka bertaburan ke atas segara di tepi laut "(1 Nefi 22: 4), yang menunjukkan bahawa piring tembaga menunjukkan bahawa sepuluh suku serta bangsa Nephite telah dibawa jauh ke pulau-pulau, tetapi" ke mana mereka berada tiada seorang pun daripada kita yang tahu, kecuali bahawa kita tahu bahawa mereka telah dibawa jauh "(1 Nefi 22: 4).

    Tidak ada seorang pun di Yerusalem tahu di mana mereka telah dipimpin. Tidak ada orang lain. Akibatnya, jika kita akan mencari tanah di mana Lehi mendarat, kita harus mencari lokasi yang sama ada, atau pada 600 BC, sebuah pulau. Kita tidak boleh mengabaikan kitab-kitab yang tidak bersetuju dengan premis kita atau lokasi yang telah ditetapkan.

    ReplyDelete