Thursday, December 21, 2017

The Lost Tribe -part 3




 Menurut Mala, tiga kumpulan kecil berpindah dari Timur Tengah ke Semenanjung Tanah Melayu (di Asia Tenggara). Banyak peristiwa yang direkodkan dalam Kitab Mormon dan Land of Promise (tanah yang dijanjikan) yang diterangkan dalam Kitab Mormon terletak di Semenanjung Tanah Melayu.

Selatan Asia ada lautan yang meluas dari Arabia ke Semenanjung Tanah Melayu. "Lehi turun ke Laut Merah ke lautan selatan yang besar dan menyeberang ke tanah ini," (yang bermaksud Semenanjung Melayu) - rujuk peta dunia

Image may contain: ocean, sky, mountain, water and outdoor


-Arus laut (gergasi) ( lautan Hindi) meluas di sepanjang pantai selatan Asia. angin yang didorong oleh angin dan perubahan arah dengan angin bermusim ( angin monsun Timur laut & barat daya) .selain dari mendayung, mereka boleh hanyut ke Semenanjung Melayu tetapi tidak dari sana ke timur melintasi Pasifik. ( cara halatuju angin )

No automatic alt text available.
Mereka boleh hanyut ke Semenanjung Melayu ( kerana tolakan dari angin monson  Barat Daya ) tetapi tidak dari sana ke timur melintasi Pasifik. ( kerana angin monsor Timur Laut yang menolak ke Barat. lihat peta pada garisan Khatulistiwa di laluan Lautan Hindi di bawah. Maksudnya amatlah sukar melintasi lautan ke Timur Pasifik. 


No automatic alt text available.
 Selepas melakukan penjelajahan, orang Lehites menyedari bahawa mereka telah mendarat di semenanjung (Alma 22:32). Land of Promise mereka hampir dikelilingi oleh air dan dihubungkan oleh leher tanah sempit ke tanah besar. ( lihat peta Thailand ke Malaysia ) Semenanjung Melayu geografi yang tepat.. Guatemala gagal. Amerika tidak mempunyai semenanjung yg sesuai.

No automatic alt text available.

Semenanjung yang diterangkan di Alma 22:32 jelas berorientasikan utara-selatan dengan tanah-tanah utama yang sesuai dengan nama Tanah Utara dan Tanah Selatan.

Di sempadan Desolation-Bountiful, leher tanah sangat sempit sehingga seorang Nefi Boleh menyeberanginya dalam 1.5 hari (Alma 22: 31-32). Dengan Isthmus of Kra, hanya kira-kira 26 batu di seluruh, Mala lebih tepat. Dalam tumbuh-tumbuhan yang padat hutan tropika, ia lebih berkemungkinan bahawa Nefite akan bergerak 26 batu dalam 1.5 hari (jarak di Kra) daripada 130 batu dalam 1.5 hari (jarak merentasi Isthmus Tehuantepec). * Bukti menyokong Mala.

Image may contain: text

Di atas peta Semenanjung Tanah Melayu, perhatikan bahawa leher tanah sempit (Bountiful) adalah sebahagian daripada Tanah Utara ke Nefi di Zarahemla. Dalam berpindah ke utara dari Zarahemla, bangsa Nefi menyebar ke keempat lautan. . . dari laut selatan ke laut utara dan dari laut laut ke timur laut (Hela 3: 8). Disebabkan ketidakteraturan di leher tanah yg sempit.

Image may contain: text

No comments:

Post a Comment