Tuesday, February 5, 2013

Siapa Membina Bolivia Ancient Ruins-Tiwanaku?



Tiwanaku adalah ibu kota empayar yang paling kuat pra-Hispanik dan salah satu tamadun hebat Amerika kuno.
Terbengkalai selama hampir 1,000 tahun, ia semula ditemui dalam tahun 1549. Salah satu prekursor yang paling penting untuk Empayar Inca,runtuhan laman ini sangat penting arkeologi pra-Columbia terletak pada AltiplanoWestern Bolivia di Amerika Selatan.

Kalasasaya kuil kompleks

Misteri
Tiwanaku (juga dikenali sebagai Tiahuanaco) telah menjadi misteri untuk generasi akan datang kerana teknologi batu yang aneh.
Ia juga mempunyai teori-teori asal-usul yang hebat.Sebanyak 400 AD, ia sprawled ke atas padang rumput selatan Titicaca Basin diLembah Tiwanaku dan dikelilingi oleh mata menangkap struktur seni bina seperti istana, kuil dan piramid, sebagai serta rumah-rumah, bangunan dan jalan-jalan lain.



Pintu Matahari, juga dikenali sebagai Tuhan Gateway
Tetapi, soalan yang sering terlintas di fikiran ialah: yang membina struktur gergasi di kawasan ini tinggi dan sejuk, dengan beberapa sumber semula jadi, di mana tanaman utama seperti kapas, jagung dan buah-buahan tidak boleh ditanam?Siapakah yang merupakan penduduk asal yang dibina Tiwanaku dan tinggal di sana untuk 1,500 tahun? Dan bagaimana tamadun mereka hilang, meninggalkan struktur misteri ini?

Bandar ini dikuasai oleh platform piramid yang besar, teres, yang dipanggil itu Akapana. Kekal 59 kaki ini menunjukkan piramid yang tinggi bahawa ia adalahyang terbesar semua bangunan.

Teori pelbagai
Bermula sebagai penyelesaian kecil, Tiwanaku kuasa utama politik di LembanganTiticaca oleh AD 500 dan terus berkembang. Kajian awal menunjukkan bahawa kota ini pada asalnya dibina di pantai Pasifik 10,000 tahun yang lalu. Ia memasuk ike fasa yang paling berkuasa dalam abad ke-8 Masihi, apabila berpuluh-puluh tanah jajahan dan kampung-kampung telah ditubuhkan di seluruh kawasan LakeTiticaca keseluruhan.
Terdapat teori yang mungkin dapat menjelaskan bagaimana struktur gergasi ini dibina. Ideanya adalah bahawa orang Tiwanaku menetap tanah jajahan di kawasan-kawasan yang jauh, beberapa kilometer jauhnya dari Altiplano, untuk menanam tanaman dan produk-produk lain yang tidak terdapat pada Altiplano. Daripada jajahan mereka menyelia kerja-kerja pembinaan. Mereka menggunakan teknik kuno untuk menukarkan kawasan paya kawasan tasik ke dalam tanah yang kaya,pertanian produktif. Ahli-ahli arkeologi telah menemui bidang ini di seluruh wilayahTiwanaku, yang menyediakan asas yang menggalakkan pertanian untuk EmpayarTiwanaku.


Tapak arkeologi bandar

Ahli-ahli arkeologi dan pelawat bagi tahun tertanya-tanya bagaimana sebuah bandar yang besar boleh menyokong dirinya pada ketinggian ini. Siapa pun mereka, orang-orang Tiwanaku merupakan arkitek hebat dalam mewujudkan kuil-kuil dan tugu-tugu mereka.Apa lagi, walaupun mereka mungkin mempunyai kelihatan telah mula membina bandar mereka beribu-ribu tahun yang lalu, karbon yang bertarikh-tugu-tugu menunjukkan bahawa mereka sebenarnya kurang daripada 2,000 tahun. Kajian masih berterusan, sebagai Tiwanaku dan penduduk meninggalkan
tiada sejarah yang ditulis.
Jika kita dapat membuktikan tanggapan bahawa Tiwanaku dibina oleh penduduk moden rantau Lake Titicaca, ia akan dicari pada abad ini.

2 comments:

  1. kenapa cam translate dri ke bm cam guna google translate jer?

    ReplyDelete
  2. Teruk nye..r u drunk??go home..

    ReplyDelete