Sunday, December 30, 2012

Naga & peradaban dunia.


"naga" ini adalah dalam bahasa sanskrit yang mula-mula diperkenalkan oleh bangsa aryan dahulu

 ayat al-quran yang berkaitan dengan "naga", kisah nabi musa

وَأَلۡقِ عَصَاكَ فَلَمَّا رَآهَا تَهۡتَزُّ كَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّي مُدۡبِرًا وَلَمۡ يُعَقِّبۡ يَا مُوسَي لَا تَخَفۡ إِنِّي لَا يَخَافُ لَدَيَّ الۡمُرۡسَلُونَ (10

terjemahan ayat di atas : "Dan (sekarang) campakkanlah tongkatmu. Maka apabila dia melihat tongkatnya itu (menjadi seekor ular besar) bergerak cepat tangkas, seolah-olah seekor ular kecil, berpalinglah dia melarikan diri dan tidak menoleh lagi. (Lalu dia diseru): Wahai Musa, janganlah takut, sesungguhnya Rasul-rasul itu semasa mengadapku (menerima wahyu), tidak sepatutnya merasa takut" (terjemahan surah an-naml : ayat 10)

kisah iskandar zulkarnain semasa hendak bina tembok yakjud makjud dulu.. diceritakan di dalam al-quran

آتُونِي زُبَرَ الۡحَدِيدِ حَتَّي إِذَا سَاوَي بَيۡنَ الصَّدَفَيۡنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّي إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفۡرِغۡ عَلَيۡهِ قِطۡرًا (96)

terjemahan ayat di atas : "Bawalah kepadaku beberapa ketul-ketul besi”; sehingga ketika besi-besi itu telah menyamai kedua-dua tebing gunung itu dia berkata, Hembuskanlah api! Ketika api itu telah menjadi sebagai api dia berkata pula: Bawakanlah kepadaku hancuran tembaga , supaya ku tuangkan diatasnya. (terjemahan surah al-kahfi : ayat 96)

...
kemungkinan besar ada benarnya apa yang Sultan Kelantan yang pertama dalam sejarah negeri Kelantan (Nik Muhammadiah atau Sultan Mohammad I Kelantan) dalam wasiat dia kata makhluk yang diarahkan menghembuskan api dari mulut dia untuk tolong Iskandar Zulkarnain bina tembok yakjud dan makjud, itu ialah makhluk jadian iaitu Naga atau dalam bahasa Siam dipanggil Merong. Tempat kejadiannya ialah di negara China. Kehebatan makhluk naga ini (hari ini dikatakan mitos) menyebabkan Maharaja China menggunakan makhluk ini sebagai simbol kekuatan kerajaan mereka.

semua tu ilmu orang dulu-dulu, diaorang memang suka main ilmu magic keluar ular banyak-banyak, dan ilmu yang paling dahsyat ialah mukjizat yang dianugerahkan tuhan kepada nabi Musa.. Shi Huang Ti pengasas negara china memang amat dikenali sebagai orang yang amat kuat dengan amalkan ilmu "magic" seperti yang didakwa oleh orang barat.

No comments:

Post a Comment