Sunday, December 30, 2012

Tulisan Melayu dalam kitab lama.


 Dalam kitab-kitab lama.. kitab tua ada cerita mengenai nabi adam diturunkan di India dahulu.. peradaban negara india dalam sejarah adalah yang tertua di dunia ini melebihi 3,000 tahun mengikut sejarah dan kajian para ahli sejarah.. peradaban di negara china baru melebihi 2,000 tahun.. ini mungkin antara sebab utama kenapa orang eropah berlumba-lumba dulu hendak cari benua india sampai raja british dulu beriya-iya hendak jadi raja india. 

ras bangsa Aryan, menurunkan Bangsa Yunani (di Greek) dan Rom yang menjadi asas bangsa Eropah (Hitler merupakan tokoh ras ini yang ingin memurnikan bangsa Aryan di samping Bangsa Braminik yang chauvinistik dan menjadi penguasa kasta tinggi di agama Hindu), Nordik, Patan, Kaukasian, Slavia, Persia (Iran) dan India Utara (semisal Punjabi, Kashmir dan Gujarat) berkulit putih serta bule-bule lain sebangsanya.

Bendahara adalah bersamaan jawatan Perdana Menteri sekarang ini, selalunya mereka menjadi penasihat kepada raja-raja melayu.

tentang Tun Sri Lanang (bendahara kesultanan melayu johor.. juga moyang kepada kesultanan terengganu yang sekarang ni tengah jadi Agong Malaysia) adalah adik beradik kepada Bendahara Sri Maharaja Tun Mutahir (bendahara kesultanan melayu melaka).. perhatikan gelaran yang dia pakai iaitu "Bendara Sri Maharaja".. mereka ini adalah berketurunan dari wilayah Gujarat di India sekarang ni.. orang Gujarat adalah orang Aryan yang didakwa oleh Adolf Hitler sebagai master race kepada bangsa Jerman sekarang.. bahasa Gujarat sekarang ni berevolusi dari bahasa sanskrit yang diperkenalkan oleh orang Aryan dahulu, (2,000 tahun) atas lagi dari bahasa sanskrit ialah bahasa orang parsi/persia/iran yang merupakan keturunan lebih atas dari bangsa aryan iaitu bahasa avestan (2,500 tahun) ke atas.. iran dalam pengertian bahasanya bermaksud tanah orang Aryan.. bahasa sanskrit digunakan semasa empayar melayu kuno dulu serta menjadi asas kepada bahasa rom, bahasa eropah yang kita tengah taip sekarang ni.

sebagai perbandingan..

di bawah ini adalah tulisan avestan di iran.. tulisan lebih atas dari bahasa yang diperkenalkan oleh bangsa aryan di india
user posted image

tulisan gujarat.. merupakan salah satu kelompok bahasa orang aryan di india
Bodleian J2 fol 175 Y 28 1.jpg

અહીઆ। યાસા। નામંગહા। ઉસ્તાનજ઼સ્તો।૧ રફ઼ાધરહીઆ।મનીઆઉસ્̌।૨ મજ઼્દા।૩ પોઉરુઉઈમ્।૪ સ્પાણ્તહીઆ। અષ્̌આ। વીસ્પાણ્ગ્।૫ સ્̌́ઇઇઅઓથઅના।૬વંગહાઉસ્̌। ક્સરતૂમ્।૭ મનંગહો। યા। ક્સષ્̌નાઉઉઈષ્̌આ।૮ ગાઉસ્̌ચા। ઉરુઉઆનામ્।૯:: (દુ। બાર્)::અહીઆ। યાસા। નામંગહા। ઉસ્તાનજ઼સ્તો। રફ઼ાધરહીઆ।મનીઆઉસ્̌। મજ઼્દા। પોઉરુઉઈમ્। સ્પાણ્તહીઆ। અષ્̌આ। વીસ્પાણ્ગ્। સ્̌́ઇઇઅઓથઅના।વવંગહાઉસ્̌। ક્સરતૂમ્। મનંગહો। યા। ક્સષ્̌નાઉઉઈષ્̌આ। ગાઉસ્̌ચા। ઉરુઉઆનામ્।::

bahasa latin/rom yang menjadi asas kepada bahasa orang eropah yang kita taip tengah taip di komputer kita sekarang ni

ahiiā. yāsā. nəmaŋhā. ustānazastō.1 rafəδrahiiā.maniiə̄uš.2 mazdā.3 pouruuīm.4 spəṇtahiiā. aṣ̌ā. vīspə̄ṇg.5 š́iiaoϑanā.6vaŋhə̄uš. xratūm.7 manaŋhō. yā. xṣ̌nəuuīṣ̌ā.8 gə̄ušcā. uruuānəm.9:: (du. bār)::ahiiā. yāsā. nəmaŋhā. ustānazastō. rafəδrahiiā.maniiə̄uš. mazdā. pouruuīm. spəṇtahiiā. aṣ̌ā. vīspə̄ṇg. š́iiaoϑanā.vaŋhə̄uš. xratūm. manaŋhō. yā. xṣ̌nəuuīṣ̌ā. gə̄ušcā. uruuānəm.::

...
kan ke nampak lebih kurang je tu.. lagupun bahasa avestan tu nampak macam tulisan arab.. kemungkinan besar tulisan avestan berevolusi kepada tulisan arab dan kepada tulisan sanskrit yang digunapakai oleh orang aryan di gujarat hingga sekarang.

empayar Iskandar Zulkarnain amat besar menguasai dunia timur dan juga dunia barat.. 
dan banyak raja-raja di dunia ni kata mereka berketurunan Iskandar Zulkarnain.. Iskandar Zulkarnain bermaksud "dia yang bertanduk dua"

No comments:

Post a Comment