Sunday, December 30, 2012

Sejarah Melayu bukan bermula dari Melaka.


 Sejarah Melayu bukannya bermula dari melaka.. ia lebih awal lagi, ini apa yang dapat dirumuskan dari buku sejarah berusia lebih 600 tahun Sulalatus Salatin karangan asal Tun Sri Lanang.
                                 user posted image

antara kerajaan Melayu terawal di Pagar Ruyung sekarang ini di wilayah Sumatera dalam Indonesia.. tiada siapa pun tahu tarikh awal sebenar penubuhan kerajaan Melayu terawal tu.. nama Melayu dikatakan pertama kali direkodkan di wilayah Jambi, Sumatera.. nama lama sumatera ialah bumi Melayu sebelum bertukar namanya kepada Sumatera disebabkan kerajaan bertukar.. macam kes Arab Saudi la.. saudi tu nama raja dia Raja Saud.. dan juga kes macam Thailand.. dunia melayu panggil Siam.. dan memang nama asal Thailand adalah Siam sebelum kerajaan dia bertukar pemerintah, maka ditukar namanya kepada Thailand.

Hanya ada rujukan Tambo Minangkabau yang menyatakan bahawa keturunan diraja Melayu.. keturunan diraja Cina.. keturunan diraja Jepun asalnya dahulu semuanya adalah adik-beradik.. dikatakan semuanya berasal dari keturunan Iskandar Zulkarnain (cerita tentang Iskandar Zulkarnain ni banyak sungguh dalam sejarah dunia dalam banyak negara.. terutamanya tentang keturunan diraja diaorang)

Dalam bahasa melayu minang.. tambo bermaksud "bermula"

user posted image 

antara himpunan kisah asal usul orang Melayu Minangkabau
Tentang cerita sejarah yang kita belajar disekolah tu boleh kata hampir semuanya rekaan penjajah barat terutamanya yang bernama Tome Pires.. mereka kononnya usaha kumpul sejarah tentang alam melayu setelah keturunan diraja melayu melaka lari ke tempat lain setelah teruk diserang oleh portugis dulu.. kalah teruk masa tu.. buku catatan rekod rasmi kesultanan melayu melaka, Sulalatus Salatin yang dikarang asalnya oleh Bendahara Tun Sri Lanang (Bendahara Kesultanan Melayu Johor, dia juga merupakan adik beradik kepada Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir, sekarang Tun Sri Lanang adalah moyang kepada keturunan diraja negeri Terengganu.. yang sekarang menjadi AGONG MALAYSIA buku sejarah melayu Sulalatus Salatin tu dilarikan bersama sebelum dikembalikan dan dapat diterjemahkan sekarang kepada tulisan rumi usaha Dewan Bahasa dan Pustaka. 
antara yang ditulis dan tercatat dalam buku sejarah melayu Sulalatus Salatin karangan asal Tun Sri Lanang

Pengakuan Maharaja Cina masa tu mengenai keturunan atas dia adalah sama keturunan dengan kesultanan Melayu Melaka.. surat muka surat 131

“Surat di bawah cerpu raja langit, datang ke atas mahkota raja Melaka. Kita dengar raja Melaka raja besar, sebab itulah maka kita hendak bersahabat, berkasih-kasihan dengan raja Melaka, kerana kita pun daripada anak cucu Raja Iskandar Zul-karnain, sebangsa juga dengan raja Melaka, kerana tiadalah ada dalam alam dunia ini raja-raja yang besar daripada kita. Tiada siapa pun tahu akan bilangan rakyat kita; maka daripada sebuah rumah sebilah jarum kita pintak. Itulah jarumnya sarat sebuah pilau kita kirimkan ke Melaka.’’


ini pula perkataan yang pernah diucapkan oleh Sultan Mansur Shah kepada maharaja jepun yang berpusat di kepulauan Ryukyu masa tu.. tentang keturunan diraja Melayu Melaka dan juga keturunan diraja Jepun yang berpusat di kepulauan Ryukyu adalah dari keturunan yang sama

"kita telah pun belajar bahawa untuk menguasai laut yang biru,
orang-orang kita mesti melibatkan diri dalam perdagangan,
SELURUH TANAH MELIPUTI SEMUA KAWASAN LAUT MESTI DISATUKAN DI DALAM SATU TUBUH.
Kehidupan belum pernah begitu kaya di generasi sebelumnya seperti (generasi) sekarang ini"


kajian DNA yang pernah dijalankan oleh pengkaji.. menyokong kenyataan sejarah yang ditulis oleh Tun Sri Lanang dan juga dalam Tambo Minangkabau.

user posted image 

keris purba jumpa di okinawa, jepun!
kajian DNA yang membuktikan sejarah yang ditulis di alam melayu itu ada kebenarannya!

DNA RESEARCH: CHINESE, JAPANESE origin from MELAYU, kajian lengkap UNIVERSITI di ASIA (.pdf) (News)

kesimpulan oleh pengkaji DNA itu ialah..

"Thus, it is relevant that in a study published just this week in the influential journal Science, the Han Chinese (and other East Asians) have been shown to have originally come from Southeast Asia. Instead of being natives of China, the Han Chinese were in fact immigrants who descended from mainland and island Southeast Asia, the latter historically known as the Malay Archipelago."

kajian penuh DNA..
.pdf format : https://yentown.us/wp-content/uploads/137/1.pdf
penerangan tentang kajian DNA tu : http://humpopgenfudan.cn/p/A/A1.pdf


No comments:

Post a Comment