Friday, December 28, 2012

SEJARAH MINANGKABAU


                                             user posted image

"Tiga anak dari Raja Iskandar Zulkarnain (Alexander Agung) dari Makadunia (Macedonia) iaitu Maharajo Alif, Maharajo Japang dan Maharajo Dirajo berlayar bersama, dan saat dalam perjalanan mereka bertengkar sehingga mahkota kerajaan jatuh ke dalam laut.

Maharajo Dirajo yang membawa Cati Bilang Pandai seorang pandai emas- berhasil membuat satu serupa dengan mahkota yang hilang itu. Mahkota itu lalu ia serahkan kepada abang-abangnya, tetapi mereka mengembalikannya kepada Maharajo Dirajo karena ia dianggap yang paling berhak menerima, iaitu karena telah berhasil menemukannya. Mereka adik beradik lalu berpisah. Maharajo Alif meneruskan perjalanan ke Barat dan menjadi Raja di Bizantium, sedang Maharajo Japang ke Timur lalu menjadi menjadi Raja di China dan Jepang (Jepun), manakala Maharajo Dirajo ke Selatan sedang perahunya terkandas di puncak Gunung Merapi saat Banjir Nabi Nuh melanda. Begitu banjir surut, dari puncak gunung Merapi yang diyakini sebagai asal alam Minangkabau turunlah rombongan Maharajo Dirajo dan berkampung disekitarnya.

kalau kita perhati reka bentuk rumah melayu minangkabau dengan di negara China dan negara Jepun.. 
rekaan kuno diaorang semua memang macam lebih kurang je, semuanya mau ada tanduk di atas bumbung rumah diaorang

rekabentuk kuno rumah gadang Melayu Minangkabau
user posted image

"Iskandar Zulkarnain" dalam pengertian bahasa ialah "Dia yang Bertanduk Dua"

diaorang kata keturunan raja melayu minangkabau, keturunan raja jepun, keturunan raja cina.. semuanya berasal dari Iskandar Zulkarnain

kaitan kesultanan Melayu Perak, sultan Melaka, kenapa kata "selilit tanah minangkabau"? 

No comments:

Post a Comment