Tuesday, May 5, 2020

Land of Promises -Part-7 Merong Mahavamsa


No photo description available.

Seperti yang  dikatakan,  Kedah diasaskan oleh Merong Mahawongsa. Merong juga dipanggil Maran atau Maroni. Dia seorang pahlawan dari "keturunan yang hebat" yang mungkin melarikan diri dari serangan Asyur. 

 Lembah  Bujang. Pelabuhan tepi laut ini mempunyai tungku besi dan  batu sejak zaman  500BC. Ia terletak di bawah Gunung Srai. Penyelesaian mungkin mengalir ke utara dari sini untuk menghubungkan dengan tamadun Mon-Khmer yang lebih tua di tanah utara leher sempit. Teori baru-baru ini dalam genetik menuntut bahawa orang Austronesia tidak berasal dari Yunnan, tetapi berasal dari Sundaland. 

No photo description available.

Merong  dengan nama Maran Mahavamsam, dengan "Maha" yang bermaksud "hebat" dalam bahasa Sanskrit, sedangkan "vamsam" bermaksud "garis keturunan atau keturunan.

Primula, Kole dan Tharra dari  Kesultanan Terengganu, serta Pattani di Negeri Kalantan. 

Ini mempunyai kaitan dengan Claudius Ptolemy, dalam bukunya Geografi Eropah Timur, yang ditulis dalam  abad  ke2, menyebut nama-nama tiga tempat "Kole Polis", "Primujla," dan "Tharra." Terletak di pantai timur Semenanjung Melayu. 

Image may contain: possible text that says 'Isthmus of Kra GULF THAILAND ANDAMAN Narrow Strip SEA of Wilderness Narrow Neck Bountiful Sidon Zarahemla River Mulek Manti Mormon Corianton Antiparah MALAYSIA INDIAN OCEAN OCEAN SUMATRA'

Ahli Sejarah berbangsa Itali G.E. Gerini  menyebutkan bahawa Kole polis teretak diKelantan. Beranggapan nama Kelantan adalah gabungan dari kata Kolo dengan kata "Thana" atau tanah hingga menjadi Kalathana. 

Sekitar abad ke- 6 AD, rekod sejarah China menyebut Kalantan dengan nama yang berlainan,

Banyak perkataan ini merujuk kepada Land of Promises, disebut dalam Kitab Mormon seperti: leher tanah sempit  ialah Isthmus Kra, Zarahemla adalah Tanah Merah, Bountiful adalah Kota Bharu, Moroni adalah Maran, Nefi adalah Kuala pilah, Mormon adalah Malim, Sungai Perak adalah sungai Sidon, Manti adalah Gunung Tahan, Corianton adalah Kuantan, Mulek adalah Pasir Puteh, terdapat juga yang sebagai jalur sempit padang belantara. 


Prof Ralf Olsen ada keluarkan teori baru pasal Semenanjung Tanah Melayu, kajian kali ni lebih hebat.tp sayangnya dia dah mati..9 Ogos 2019

 Setelah tanah Kanaan di takluki oleh Bani Israel dibawah kepimpinan Joshua (Nabi Yusha AS, salah seorang daripada pembantu Nabi Musa AS), Kanaan telah dibahagi-bahagikan kepada setiap 12 suku Bani Israel. Pada sekitar 723SM, negara Israel Purba, yang pada masa itu telah berpecah kepada dua, Israel Purba dan Judah (Negara Yahudi Purba), telah ditakluk oleh Kerajaan Assyiria dan populasi yang menetap di Israel Purba telah ditangkap dan dipindahkan. Hasil daripada pemindahan inilah Bani Manasseh bersama dengan 9 bani-bani yang lain dianggap sebagai sejarah yang dihapuskan lantas hilang.


 Naga (dalam bahasa sanskrit dan juga bahasa Melayu) atau dalam bahasa Siam dipanggil Merong. apakah ada persamaan antara Raja Naga ( Merong Mahawangsa itu sendiri ) serta keturunannya.. ? salasilah kaitan Queen of Soma dari keturunan Raja Naga..

No comments:

Post a Comment