Friday, May 8, 2020

Misteri Peti mirip Tabut yang hilang.



Penemuan peti besi rahsia dari Istana lama. Peti besi ini tdk boleh dibuka dan diangkat walaupun saiznya hanya hanya satu meter panjang dan setinggi paras paha. Secara logiknya ia boleh diusung oleh empat hingga lima orang, terpaksa menggunakan kren.

Pada 1968, kewujudan peti besi itu mula mendapat perhatian umum apabila usaha Jabatan Muzium untuk memindahkan peti dari istana itu ke Muzium berdepan dengan pelbagai perkara pelik dan luar biasa.

Image may contain: tree, outdoor and nature

selepas dipindahkan ke muzium berlaku banyak gangguan terhadap kakitangan dan pelawat.

Lebih kurang seminggu kemudian pihak muzium mengambil keputusan menghantar semula peti itu ke tempat asalnya.

Peti besi ini menyimpan 1001 rahsia, ia tidak berkunci tetapi sukar dibuka.



xtahu samaada ia berkaitan dgn tabut yang hilang. bnyk misteri ttg peti besi ni. tabut yang hilang hanya pewaris dr keturunan jurai Bani israel yg menyimpannya. bnyk lg fakta2 yang dh aku kaji yg berkaitan tp masih belum berani kemukakan kesahihannya.. jika mengikut jalur2 kajian sebelum ni - rujuk post aku sebelumnya tentang lost tribe of bani israel. tabut misteri ini kemungkinan ada di Sundaland..

Raja Bani Israel antaranya adalah Daud dan kemudian menurunkan Sulaiman, keturunan Sulaiman inilah pewaris tabut yang hilang. nk aku detailkan lagi kisahnya?

bani- leluhur, isra- perjalanan malam- el- hamba tuhan.

pecahan dr anak2 yaakub 12 org. kaji suku mana yg hilang..


No photo description available.

relief  Tabut  yang ada pada catatan dinding Borobudur



Info yg aku taw dari ayah aku, masa nk angkat pakai kren pon xblh. Sampai Ada pawang jampi2 bru blh terangkat. Lepas bawak msuk muzium. Hbis semua barang2 dlm muzium terangkat. Terawang2 pusing. Jd huru Hara.

No comments:

Post a Comment