Friday, May 8, 2020

The Lost Tribe part 2


No photo description available.

Ini adalah kampung batak di Sumatera indonesia yang dipercayai mempunyai hubungan antara bahasa / skrip dengan Mesir, Phoenicia, dan Ibrani.rumahnya berbentuk seni minangkabau dgn berbentuk 2 tanduk ( simbolik kepada penguasaan di timur & barat)

No photo description available.

Ini adalah bahasa Batak yang dipercayai mempunyai pengaruh dari Phoenician dan Aramean.Banyak versi yang menceritakan kedatangan satu bangsa yang lari dari Laut Merah. bangsa itu membawa bahasa Phoenicia dan Ibrani yang dikaitkan dgn percampuran asimilasi diantara Bani Israel.


Ribuan" tahun yang lalu, para pelaut Funician datang ke Tanah Batak, berlabuh di Barus, Muara Soma, Lubo Tua, dan Opir, untuk mencari emas.

Samosir dalam bahasa Batak bermaksud seperti Mesir, dan Toba, dari thabba, bahasa Mesir yang bermaksud 'sembuh', atau taiba, bahasa Mesir yang bermaksud 'letih'.

Image may contain: possible text that says 'Misteri Tanah Punt: Piramid Apakah Ada Hubungan Antara Firaun Mesir di Mesir dengan Suku di Bengkulu? http://wp me/p1jIGd 7IV IndoCropCircles.com Bengkulu'

Salah satu peninggalan paling terkenal Queen Hatshepsut ialah bangunan yang dipanggil Kuil Mortuary Hatshepsut atau Kuil Hatshepsut.

Apa yang menarik tentang Kuil Hatshepsut ialah terdapat mural dan relief yang menceritakan kisah tentang Land of Punt atau bahasa Indonesia, Punt atau Negeri Punt, atau kadang-kadang disebut Punt Nation, yang merupakan kawasan yang mempunyai ciri yang serupa dengan penduduk di kepulauan itu. yang kini dipanggil Indonesia.

penyelidikan terkini, ciri-ciri kehidupan "Tanah Punt" ternyata sangat mirip dengan budaya Persatuan Nusantara, terutamanya di sekitar Pantai Barat Sumatera di selatan, wilayahnya kini sekitar wilayah Bengkulu.
Terdapat beberapa persamaan dalam hubungan antara budaya dan budaya Punt di Bengkulu, terutama oleh Enggano

Bahasa Melayu milik Rencang mempunyai sama mirip dgn dialek dari perkataan Mesir Purba.


Terdapat beberapa unsur Tamadun lain yang lebih lama dari tamadun Phoenicia dan Ibrani yang dikesan dalam Tamadun Melayu khasnya dialek Melayu Rejang, iaitu Tamadun mesir Purba.

Image may contain: possible text that says 'SYLLABARY ABARY SYLI EGYPTIAN REJANG INDONES MALAY/AUST.. indicates shift sour/alloy asam aseum asam approximately (preciscly) aka agak agak body (thigh,femur) awa awa' badan awak good bw bai' baik baik stop/don't djangan jangan rows djadjaw djadjua barisan barisan bribe (gift) djata uangsuap suap (Phoenicia) djahi djawai djawa djawa floor supports (masonry) djrw djeriau kasau kasau stop djba djibea djungan jangan clothes/robe (clothe) djba djubea djubah jubah soother (cry) dot dot heart hati (ati) hati hati hot breath hh hawa hawa hawa great aat iet kuat kuasa'


Bahasa Melayu dikatakan lebih bnyk mengekalkan keaslian berbanding bahasa2 Phoenicia, Ibrani dan Mesir Purba seolah2 ketiga2 bahasa ini sebenarnya mencedok bahasa yang asli dari bahasa Melayu.

Tulisan Rencong ini diiktiraf tulisan asli ciptaan Melayu Nusantara dan sebenarnya bukan berasal dari Brahmi tetapi mempunyai kaitan dengan nenek moyang kepada Brahmi! tulisan seperti Tamil,Tibetan,Telegu,Devanagari,Thai,Burma dan Khmer adalah dibawah Brahmi atau subBrahmi,manakala Brahmi pula di bawah kelas tulisan Proto-Canaanite (ingat Tanah Kanaan?Abraham dan Keturah?) yang di dalamnya termasuk Phoenicia dan Aramaik (asal-usul bahasa Yahudi;Ibrani atau Hebrew)

No comments:

Post a Comment