Tuesday, May 5, 2020

Nama "Kaundinya" dalam rekod China dan sejarah Pan-Pan



Is the Funan Kingdom a Khmer nation? - Quora

Funan didirikan di lembah bawah Sungai Mekong. Nama Funan bermaksud 'gunung' bahasa Khmer lama 'bnam' (bahasa Cambodia moden adalah 'phnom'). Menurut terjemahan Sanskerta 'raja gunung = Himalaya' adalah Śailaraja atau Parvatabhupala.

Raja pertama Funan adalah seorang Brahman yang namanya Khon-Tien. Khon-Tien bermaksud 'Kaundinya', oleh itu beberapa ahli sejarah memanggilnya 'Kaundinya I'.

Chia Chen-ju ( Kaundinya II), Salah seorang pengganti kepada King Chu Chan-tan pada asalnya seorang Brahman India yang menerima 'arahan Tuhan' untuk pergi ke Funan untuk menjadi raja di sana

Beliau tiba di Pan-pan dari India. Ketika orang Funan mendengarnya, mereka semua menyambutnya dengan sukacita, pergi ke hadapannya untuk memilih dia sebagai raja mereka. Berita bahawa Chia Chen-ju telah tiba di Pan-pan seolah-olah tersebar ke Funan dengan serta-merta dan orang-orang Funan secara sukarela menerima dia sebagai raja mereka. Sebagai raja, Chia Chen-ju membuat pelbagai jenis reformasi dan menerapkan sistem yang maju. "*

Sekitar 480 Sejarah Ch'i Selatan  bercakap untuk pertama kalinya Raja She-yeh pa-mo (Jayavarman ) yang nama keluarganya adalah Ciao Chen-ju - iaitu keturunan Kaundinya.

Pan-Pan dipercayai terletak di pantai timur semenanjung Melayu, dengan pendapat berbeza dari suatu tempat di Kelantan atau Terengganu ,  sekitar Amphoe Phunphin , Provinsi Surat Thani , Thailand .  Berspekulasi berkaitan dengan Pan tan i ( Kerajaan Pattani ). 

 Hipotesis  mengaitkan  Pan-pan, yang diperintah oleh orang Funan, menukar namanya kepada Śrīvijaya (Shih-li-fo-shi) setelah mengambil alih Chi-tu yang terletak di zon termasuk Kedah, Songkhla dan Pattani.  Pan-Pan Dinasti Tang yang digabungkan dengan Chi-tu 'secara damai' dan membentuk negara baru yang dipanggil Śrīvijaya (Shih-li-fo-shi).

Nama Srīvijaya (Shih-li-fo-shi) mungkin diambil dari 'Khao Si Wichai

Di bawah pimpinan raja-raja Funan, Pan-pan  menggabungkan seluruh Semenanjung termasuk Langkasuka, Tan-tan dan Kedah. Yi-Jing kemudian mencatatkan bahawa Kedah  menjadi negeri bawahan Srīvijaya (Shih-li-fo-shi).

Raja Srīvijaya mungkin dari salah satu keturunan raja Funan. 

Prasasti Kedukan Bukit,  di mana, nama raja (atau komander) digambarkan hanya sebagai " dapunta hiyam" . Ia tidak begitu jelas bahawa nama itu bermaksud gelaran komander tertinggi atau raja Sri Krishna. Mungkin " dapunta hiyam " bukan nama peribadi,

Kandungan tulisan ini mudah. Tentera Sriwijaya menyerang tempat ini dan membuat kemenangan. Ia mengambil masa hampir sebulan untuk tentera tiba di medan pertempuran, dan sebulan lagi untuk mengesahkan kemenangan terakhir. Mereka datang dengan 200 bot dan jumlah askar  1,312. Prasasti ini adalah memoir kemenangan mereka. 

Nampaknya tentera datang dari luar Palembang. Panglima pasukan mungkin 'Dapunta Hiyam'. Tetapi ia tidak menyebut bahawa ibu kota Srīvijaya adalah Palembang. Menurut Xin Tang Shu, Srīvijaya ada empat belas negara bawahan dan alasan mengapa Palembang menjadi ibukota Srīvijaya, seperti kata G. Coedès, tidak jelas sama sekali.

Terdapat beberapa soalan yang perlu dijelaskan dalam tulisan ini. Yang pertama adalah dari mana tentera ini berasal? Jawapannya tidak diberikan dengan jelas, tetapi hampir pasti bahawa mereka berasal dari Semenanjung Tanah Melayu, mungkin dihantar dari Kedah dan Chaiya. Sriwijaya secara tradisinya mempunyai tentara bot laju berkayuh yang diwarisi dari zaman Funan, warisan Raja Fan-shi-man. Ia mungkin mengambil masa hampir sebulan dari Kedah untuk menyeberangi Selat Melaka untuk sampai ke muara Sungai Musi. Selepas beberapa persiapan, tentera mungkin naik Sungai Musi dan menyerang Palembang.

Menurut Ce-fu Yuan-Gui dan sejarah lain, Kha-ling (Ho-ling) menghantar kedutaan ke Tang pada 640, 642, 647, 648 dan 666 dan jirannya ( Da-Po-To ) menghantar utusan  647 ke istana Tang dan mempersembahkan pakaian kapas India, pakaian dan kasut kayu. Lokasi Da-Po-To tidak jelas, tetapi Jiu (Lama) Tang Shu mengatakan bahawa Da-Po-To terletak di selatan Lin-yi ( Champa), dua bulan perjalanan dengan laut dan jiran timur adalah Kha-ling dan jiran barat adalah Mei-Lei-Sha (, tidak diketahui)

Ancient Funan Sites Angkor Borei Phnom Stock Photo (Edit Now ...

Dr. Takakusu salah faham 'Ka-cha (羯 茶) 'sebagai Achin (Aceh), pelabuhan terbesar di utara Sumatera. 

Tetapi Ka-cha adalah Kedah, kini sebuah 'negeri' Malaysia berhampiran Pulau Pinang.
Kedah memberikan penginapan yang baik kepada kapal dagang barat dengan air tawar dan beras serta pelabuhan selamat di sepanjang Sungai Merbok dan Muda. Dari Kedah, komoditi barat diangkut melalui laluan darat ke pantai timur Semenanjung Melayu seperti Songkhla, Pattani dan Kelantan dan kemudian ke Nakhon Si Thammarat (Ligor).


Pedagang purba membangunkan beberapa laluan menyeberangi Semenanjung Malaysia. laluan yang paling terkenal adalah Takua Pa to Chaiya, yang telah digunakan secara tradisional oleh Funan. Kedah terletak di pintu masuk barat ke Selat. 



 Kajian Dinasti Kemboja berasal dr sini. pegasas asli kerajaan Cambodia dr semenanjung pantai timur.. Kaundinya + Mera (Queen Soma) = Cambodia (khmer purba). .

No comments:

Post a Comment