Wednesday, April 29, 2020

Apakah maksud sebenarnya Shiva?

Image may contain: text

Perkataan shiva berasal dari perkataan Ibrani shiv'ah 
 ( Ibrani : שבעה) 

Dalam tradisi Shaivism, Shiva adalah salah satu makhluk tertinggi yang mencipta, melindungi dan mengubah alam semesta. 



Sebenarnya Siva ialah Tuhan  itu sendiri. Dia dikenali sebagai Siva melalui kerja yang dilakukan iaitu menguasa dan memusnah. Melalui kerja-kerja mencipta, Brahman yang sama dikenali sebagai Brahma dan melalui kerja-kerja memelihara ciptaan,


Bukankah Tuhan yang menjadikan dunia dan akan memusnahkan dunia ini semasa kejadian kiamat berlaku ? 

Samalah halnya seperti Allah yang dikenali juga sebagai Ar-Rahman yang antara lain menurunkan rezeki kepada makhluk-makhluk-Nya, dikenali sebagai Al-Khaliq yang mencipta, Al-Malik yang menguasai dan lain-lain. Ringkasnya, Tuhan (Brahman) dan Siva ialah satu , bukannya dua dewa yang berlainan. 

Begitu juga dengan 99 nama Tuhan yang dikenali sebagai Asma ul-Husna. Ia merujuk kepada Tuhan yang satu, bukannya bermaksud ada 99 Tuhan.

No photo description available.

Surah al-A’Raaf (7:80) 
Bagi Allah SWT itu nama-namayang menunjuk kesempurnaan, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut nama-nama-Nya itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran pada menamakan Allah SWT


Dewa Krishna ialah manusia, bukan Tuhan dan bukan malaikat. Dia salah seorang utusan Tuhan (Brahman) kepada umat manusia. 

Boleh dikaitkan Brahman adalah Nabi. 

Berapakah jumlah Nabi??

“124,000 orang Nabi. 
313 Rasul. yang diketahui cuma 25 orang  sahaja. 

lingam ( Sanskrit : लिङ्गम IAST : liGga , "tanda, simbol atau tanda"), yang kadang-kadang disebut sebagai linga atau Shiva linga

Jika Shiva adalah Allah. Lingam adalah tempat sembahan. merujuk kepada tanda batu hitam itu sendiri. 

Ini bererti Shiva Lingam merujuk kepada rumah Allah @ arah Kiblat. 

Hajre Aswad" dari kata Sanskrit Sanghey Ashweta.  Shiva Lingam juga dipanggil Sanghey Ashweta.

Dimanakah tempat sujud sembahnya umat islam di seluruh dunia.. ?? tempatnya adalah Kaabah.. bukankah di Kaabah itu terdapatnya Batu Hitam yang dikenali sebagai Hajarul Aswad, dalam Sanskrit ia disebut sebagai LINGGA ?? 


Sebenarnya, masih ramai juga penganut agama Hindu hari ini yang tidak lupa kepada Tuhan Yang Esa, tetapi mereka syirik kerana menyekutukannya dengan berhala. Mereka mengambil perantaraan dalam berabdi kepada Tuhan. Di situlah kesalahan utamanya. Samalah halnya dengan sebahagian besar kaum musyrikin Quraisy pada zaman Rasulullah saw, mereka tahu Allah Tuhan sebenar tetapi mereka syirik iaitu menyekutukan-Nya dengan berhala. Sebab itu mereka digelar ‘musyrikin’.

Memang benarlah , agama Islam didatangkan antara lain kerana sudah rosaknya ajaran-ajaran terdahulu termasuklah agama Veda. Mustahil bagi Tuhan melakukan pekerjaan yang sia-sia. Agama Islam tidak akan diturunkan sekiranya ajaran-ajaran sebelum itu masih terpelihara. 

Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): "Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut".
Surah al-Nahl (36)

Kenapa umat Hindu juga mencukur rambut dan memakai pakaian putih serta mengelilingi Batu?? itulah ajaran yang tersimpang dari ajaran sebenar  yang dibawa dan dipulihkan dengan kedatangan Muhammad melalui Islam.

Lihat bagaimana umat Islam mengerjakan Haji, mencukur rambut, berpakaian putih dan mengelilingi Kaabah bukan ?? 

Image may contain: 3 people, people standing

Hakikatnya, 
Ajaran Islam adalah ajaran pelengkap kepada kesemua agama-agama terdahulu yang sudah diselewang. 

Image may contain: outdoor

Siapakah penjajah yang menjajah Benua India? Portugis, Belanda, British.. merekalah bangsa2 perosak yang banyak mengubah sejarah-sejarah dan pecahkan agama tauhid yang asli seperti yang terjadi di negara Melayu Indochina. 


Kambu Swayambhuva mempunyai ciri-ciri sebagai Brahminised Kshatriya penghulu, berkahwin dengan Mera , yang diberi kepadanya oleh Shiva -------------> Ibrahim disebut sebagai bapa para Nabi. ( Brahminised Kshatriya penghulu )


Makna sebenar Shiva adalah pencipta. simbolik kepada tuhan yg satu. Allah.

No comments:

Post a Comment