Sunday, April 26, 2020

Bagaimana cara Tai ( Thai ) merampas wilayah Melayu SIAM



Image may contain: plant and outdoor

Bangsa Melayu sekitar kurun ke 5 telah bertamaddun dan mendirikan kerajaan kecil di kawasan utara Siam seperti di wilayah Lamphun, Lamphang, Phayao, Uttaradit termasuk di Lembah Mae Nam Chao Phraya di tengah Siam, Udon Thani, Surat Thani, Nakhorn Sittammarat di selatan. Pada awal kurun ke 6, bangsa Tai-Kadai ini telah dihalau akibat kalah perang dengan bangsa Han (Cina) dan mereka melarikan diri dari Wilayah Yunnan, China ke selatan. Awalnya mereka menubuhkan kerajaan pertama mereka bergelar Nachau terletak dekat Chiang Mai hari ini.

Image may contain: sky, cloud, outdoor and nature

Di sinilah bermulanya pertemuan bangsa Melayu dan bangsa Thai seterusnya memusnahkan kehidupan dan perampasan wilayah Melayu oleh orang2 Thai. Bangsa Melayu telah kalah perang dengan bangsa Thai daripada Kerajaan Nachau ini. Lelaki2 dibunuh dan kaum wanita ditawan dan dijadikan isteri serta hamba kepada orang2 Nachau ini. Tidak berapa lama kemudian bangsa Thai telah turun ke selatan lagi dan sekali lagi bertemu dengan bangsa Melayu di kawasan tengah Thai sekarang. Terjadilah perang yang hebat antara kedua bangsa itu. Sekali lagi bangsa Melayu telah kalah perang dan melarikan diri ke kawasan selatan. Orang2 Thai pada masa ini telah membentuk kerajaan baru yang bergelar kerajaan Sukhothai. Kerajaan Sukhothai didirikan pada kurun ke-7 adalah kerajaan yang ditubuhkan oleh orang-orang Thai atau disebut Mieo dalam bahasa Thai.

Image may contain: sky, cloud, outdoor and nature


Image may contain: sky and outdoor
mirip Borobudur

Dalam teks Tiongkok disebutkan bahawa bangsa Tai-Kadai ini mempunyai kerajaan sendiri di Yunnan, China bernama kerajaan Nan Chao (nama Cina). Kerajaan Nan Chao hidup di zaman Dinasti Yuan (Monggol) memerintah China. Maharaja Kublai Khan yang sedang memperluaskan jajahan takluknya telah memerintahkan adiknya untuk menakluki Yunnan pada tahun 1253 masehi. Tentera Monggol bersama suku Wu dan Han telah berjaya menghancurkan dan menyerang kerajaan Nan Chao Tai-Kadai dari Yunnan. Bangsa Tai-Kadai telah melarikan diri ke selatan (utara Thailand hari ini) dan membuat penempatan baru di kawasan Chiang Rai dan Chiang Mai. Saki baki tentara Nan Chao atau dalam sebutan Thai Selatan Nachau / Nachao ini yang bertembung dengan Bangsa Melayu Siam yang telah menghuni tanah Siam beribu tahun lebih awal daripada mereka. Mengikut sejarah Thailand, kerajaan pertama mereka adalah Sukhotai di tanah Siam.Dalam kajian saya, Bangsa Tai-Tadai telah masuk Tanah Siam lebih awal sebelum jatuh secara total kerajaan Nan Chao mereka di Yunnan (1253) dan mereka mendirikan kerajaan Sukhotai lebih awal iaitu pada tahun 1238 masihi dan beberapa kerajaan kecil di Laos se zaman dengan kewujudan Sukhotai.

Image may contain: possible text that says 'Gambaran andi Lembah Bujang'

Image may contain: outdoor
ada mirip2 Istana di Kemboja.. -Royal Palace phomn pehn.


Phasa (Bahasa) Laos sama dengan phasa Thai. Mereka dari keturunan sama (sama suku) cuma dipisahkan oleh penjajah Perancis dulu menjadi 2 bahagian negara.

Ayuthya tu kerajaan Melayu, bukan Thai, setelah thai takluk Ayuthaya, Raja2 Melayu siam dibunuh, dan bertukarlah ayuthya thai. mereka menceduk sejarah dan menceduk budaya dan fakta sejarah, manuskrip-manuskrip sejarah semua di musnahkan. Orang Thai yg skrang ni sebenarnya pecahan dari selatan China.

Image may contain: outdoor and nature

Dalam Hikayat Merong Mahawangsa menceritakan Negeri Siam Lancang dibuka oleh Raja Siam Islam bukan oleh Raja Thai. Raja Siam beragama Islam sementara Raja Thai beragama Thevarada Buddha. Bangsa Thai berasal dari Tibet iaitu bangsa Makjud yang lari dari zaman Raja Iskandar Zulkarnain dahulu. Sejarah bermula apabila Raja Nyajud Buddha Aluang Phraya dari keturunan Rama Khamheang Burma datang dari Tibet dan mendirikan kerajaan Lanna Thai Chakri Sokho Thai di Luang Phra Bang, dalam wilayah Benua Islam Siam Kedah. Pada tahun 1736 masih bermula dengan berbaik-baik, bangsa Thai memasukki Benua Islam Siam Kedah, di zaman dinasti Ayutia Cau Pija Si Thammrat, Maha Thammaraja II (Boromokot) Sultan Muhiyuddin Mansor Syah masih lagi memerintah. Nama baginda ada tercatat dalam buku Undang-Undang Kedah di muka surat 16 dan 17 bergelar Syah Alam Yang Maha Mulia dan baginda bersemayam di Kota Palas, Pulau Langkawi Kedah. Usaha ke arah mengubah sejarah ini telah dijalankan bukan semenjak zaman Ramasaya yang terkenal sebagai penulis malah juga disambung dizaman Mongkut juga. Strategi yang sama turut digunakan Inggeris, dalam usaha mereka memadam tamaddun Islam di nusantara ini.


Image may contain: tree, plant, sky, grass, table, outdoor and nature

Pada tahun 1752 masih Thai menyerang Raja Siam Toung Oo, Maha Dammaiyaza (Dipati) Syarif Syah yang ketika itu bersemayam di Istana Ayuthia Mandalay. Mereka menukar nama Negeri Siam Toung Oo menjadi negara Burma. "Burma" dalam bahasa Siam bermaksud "Puak Pendatang". Maha Dammaiyaza Syarif Syah berpindah balik ke Ayuthia dari Toung Oo. Baginda adalah anakanda kepada Cau Pija Si Thammrat, Maha Tammaraja II (Boromokot) Sultan Muhiyuddin Mansor Syah. Pada tahun 1758 masihi, berikutan kemangkatan Maha Tammaraja II (Boromokot) Sultan Muhiyuddin Mansor Syah, mereka mula bertindak dengan cara mengepung dan mengusir Raja Siam Kamboja, Pho Chan Sultan Mud Zafar Syah III, anakanda kepada Maha Raja Siam Dinasti Ayut'ia, Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia yang mana ia memerentah di kemboja di Cempakasari.

Image may contain: one or more people and outdoor


(Kami ingin mengingatkan bahawa Maha Dammaiyaza (bahasa Arab ni) Raja Toung Oo, Boromoraja V Ekataat dan Syarif Yang Di Pertuan, adalah orang yang sama). Baginda Po Chan ini menjadi Raja Islam di Kemboja Cempakasari. Dalam perang dengan Raja penjajah bangsa Thai, Aluang Praya dari Burma ini berjaya dibunuh oleh pasukan Islam Siam Kedah Kheag Tesh di tempat yang kemudiannya di gelar Taikala. "Taikala (tai-kha-la) adalah bahasa Siam bermaksud" Mati di Bunuh ". Po Chan bersama pengikutnya kembali ke Kedah dan ditabal menjadi Raja Kuala Kangsar dan hari ini kita mengenali baginda sebagai Sultan Mudzaffar Syah III, Perak atau Raja Kemboja.

Pada tahun 1767 tentera Buddha Chakri Sokho Thai menyerang Kota Ayut'ia, tempat bersemayamnya Maha Raja Benua Siam Kedah Kheag Tesh, Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia. Baginda kemudiannya mengundur ke Ligor dan kembali ke Kedah. Pada tahun 1782, Raja Buddha Aluang Phraya Burma Chakri Sokho Thai melantik anak menterinya, Chula Lok (bermaksud anak-menteri) menjadi Raja Thai Rama I Ayut'ia negeri Siam (thai penjajah negeri Siam). Pada tahun Musuh Bisik 1821 masih Kedah diserang oleh Rama II Chakri Sokho Thai. Tentera Raja Buddha Bangsa Thai ini telah datang khas untuk membunuh Raja Siam Kheag Tesh, Boromoraja V, Ekataat Syarif Yang Di Pertuan yang pada masa itu bersemayami Istana Ayutia Benua Siam Kedah Kota Meang Kuang di mukim Wang Tepus di daerah Kubang Pasu Kedah. Rama IV Chakri Sokho Thai Mongkut menukar nama negara Siam kepada nama Thailand sempena nama bangsa mereka, Sukho Thai.

Mereka tidak berpuas hati kerana Po Chan Sultan Mudzaffar Syah III masih hidup dan mempunyai zuriat. Zurat baginda ialah Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang. Seterusnya pada tahun 1876, Raja Buddha Thailand, Rama V Chakri Sokho Thai, Chula Luang Khon telah menyerang Kedah dan membunuh Raja Yang Maha Besar Benua Siam Kedah Kheag Tesh yang terakhir, Sultan Jaafar Mad Azam Syah (Nai @ Syed Long Jaafar) di Gurun Kedah dan mereka terus menjajah negeri Kedah selama lima tahun. Mereka bersama dengan penjajah Inggeris menutup salasilah Long Jaafar di Larut Perak.

Semasa penjajahan itulah mereka meroboh Istana Ayutia Maha Raja Benua Siam Kedah, berjumlah lebih dari lima belas semuanya untuk menghapuskan bukti sejarah Siam bangsa Islam dan sejarah Islam di Kedah. Pada tahun 1881 masihi Raja Chakri I Thailand melantik Sultan Abdul Hamid Halim Shah menjadi Sultan Kedah dan dikahwinkan dengan puteri kerabat di raja Thailand (sebagai tanda terima kasih mengalahkan Sultan Jaafar Muadzam Syah, keturunan Maharaja Siam) Mak Inchik Manjalara serta membangun sebuah Wat Buddha di Kampung Bakar Bata di Alor Setar Kedah dinamakan Wat Kanchut. Baginda menceraikan isteri pertama baginda, Sharifah Sofiah -anak saudara Sultan Jaafar Muadzam Shah (keturunan Maharaja Siam Islam) walaupun mempunyai seorang putera iaitu Tunku Badlishah, ayahanda kepada Sultan Abdul Halim, Pada tahun 1909 masihi Raja Buddha Thailand menyerahkan negeri Perlis, Kedah, Kelantan dan Trengganu kepada pihak Inggeris.

Mereka tidak menyerahkan Patani tetapi telah meletakkan raja-raja yang dilantik dari keturunan mereka di Kelantan dan Kedah. Di Kedah, berikutan campur tangan TNL Mahmud, Tunku Badlishah menaikki kerajaan Kedah sebagai Sultan Kedah. Ini berlaku kerana Sultan Abdul Hamid mangkat dizaman Jepun dan penjajah Inggeris tidak ada masa itu. Jepun dikatakan menyerahkan wilayah Kedah, Perlis, Kelantan dan Trengganu ke Siam tetapi Siam mana ?, Siam Islam Kedahlah, bukan Thailand yang menjajah negeri Siam sekarang ini.

Dengan itu, TNL Mahmud sebagai waris Maharaja Siam telah dibenarkan oleh Jepun untuk menabal Sultan Badlishah, menaikki takhta menjadi Sultan Kedah. Penjajah Inggeris dari Fort Cornwallis, Pulau Pinang telah membekalkan 'serbuk senapan' kepada Thai (1876-1881), menggunakan pekerja tenaga dari India untuk menghapuskan bukti tamadun Islam Benua Siam Kedah Kheag Tesh yang terdapat di negeri Kedah (Lembah Bujang) dan Perak (Kota Bruas). Inggeris membantu tentera thai merobohkan istana-istana, menukar nama candi bangsa Siam islam kepada candi beragama Hindu dan menanam patung-patung hindu yang ditemukan oleh ahli arkeologi mereka di India untuk menyebarkan pengkaji sejarah kita hari ini. Kepada mereka yang menjalankan konspirasi menutup kebenaran agama Islam di Nagara Kedah, kami yakin Allah akan membalas mereka kerana menutup bukti-bukti kebesaran dan penyebaran agama NYA.



tarian Srivichai ni mirip kepada bangsa mana sebenarnya.. tengok.. Budaya Malayu ni bnyk di kaji oleh pihak luar.. malah org melayu sndiri tak minat dgn budaya sendiri. hilangkan budaya maka hilanglah identiti bangsa tersebut.. budaya kita skg yg ada hanyalah budaya k-pop dll yg pekak.

No photo description available.

 British, France kuasai Kerajaan Melayu lama dan pecahkan kepada beberapa daerah.. Pecah & Perintah.



Sejarah bermula apabila Raja Nyajud Buddha Aluang Phraya dari keturunan Rama Khamheang Burma datang dari Tibet. Mereka telah menubuhkan kerajaan Buddha Lanna Thai Chakri Sokho Thai di Luang Phra Bang, dalam wilayah Benua Islam Siam Kedah. Pada tahun 1736, bermula secara baik, bangsa Thai memasuki Benua Islam Siam Kedah, di zaman dinasti Ayut’ia Cau Pija Si Thammrat, Maha Thammaraja II (Boromokot) Sultan Muhiyuddin Mansur Syah masih lagi memerintah (Undang-Undang Kedah muka surat 16 dan 17) sebagai Syah Alam Yang Maha Mulia dan bersemayam di Kota Palas, Pulau Langkawi Kedah.


Usaha ke arah mengubah sejarah ini telah dijalankan bukan semenjak zaman Rama I yang terkenal sebagai penulis malah turut disambung di zaman Mongkut. Strategi yang sama turut dilakukan oleh Inggeris dalam usaha memadam tamaddun Islam di nusantara ini.

Pada tahun 1752, bangsa Thai menyerang Raja Siam Toung Oo, Maha Dammaiyaza (Dipati) Syarif Syah yang ketika itu bersemayam di Istana Ayuthia Mandalay. Mereka menukar nama Negeri Siam Toung Oo menjadi negeri Burma. “Burma” dalam bahasa Siam bermaksud “puak pendatang”. Maha Dammaiyaza Syarif Syah berpindah balik ke Ayuthia dari Toung Oo. Baginda adalah anakanda kepada Cau Pija Si Thammrat, Maha Tammaraja II (Boromokot) Sultan Muhiyuddin Mansur Syah.

 Pada tahun 1758, berikutan kemangkatan Maha Tammaraja II (Boromokot) Sultan Muhiyuddin Mansur Syah, mereka bertindak mengepung serta mengusir Raja Siam Kamboja, Pho Chan Sultan Mud Zafar Syah III, anakanda kepada Maha Raja Siam Dinasti Ayut’ia, Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia yang ketika itu memerintah di Kemboja di Cempakasari. (Maha Dammaiyaza (bahasa Arab ni) Raja Toung Oo, Boromoraja V Ekataat dan Syarif Yang Di Pertuan adalah orang yang sama!)


Baginda Po Chan menjadi Raja Islam di Kamboja Cempakasari. Dalam peperangan dengan raja penjajah bangsa Thai ini, Aluang Praya dari Burma ini berjaya dibunuh oleh tentera Islam Benua Siam Kedah Kheag Tesh di sebuah tempat yang kemudiannya digelar Taikala. “Taikala (tai-kha-la) adalah bahasa Siam yang bermaksud “mati dibunuh”. Po Chan bersama pengikutnya kembali ke Kedah dan ditabalkan menjadi Raja Kuala Kangsar dan hari ini kita mengenali baginda sebagai Sultan Mudzaffar Syah III, Perak atau Raja Kemboja.

Sultan Muhiyuddin Mansur Syah ibni Sultan Mahmud Syah yang membina Istana Bandar di Jugra dan kemudiannya baginda bersemayam di Kota Palas, Ulu Melaka, Pulau Langkawi sekitar tahun 1668.

Image may contain: outdoor

Makam Raja yang terbiar kosong hingga sekarang.. inilah cara kerajaan jaga Makam Raja2 lama agaknya.

Bagindalah yang dikatakan berkahwin dengan Puteri Hang Li Po. Makam Puteri Hang Li Po terletak di sebelah makam baginda namun makam tersebut telah dicabut batu nisannya. Dibawah kerajaan Benua Islam Siam, baginda Sultan Muhiyuddin Mansur Syah dikenali sebagai Boromokot. Setelah kemangkatan baginda dalam tahun 1758 barulah Alaungphaya dari Sukuthai berani menyerang kerajaan Islam Toung Oo Burma iaitu dari jajahan Kerajaan Ayuthia Islam yang diperintah oleh Mahadammayaza.

Baginda Mahadammayaza adalah anakanda kepada Sultan Muhiyuddin Mansor Syah. Baginda kembali ke Ayuthia dan dikenali sebagai Boromoraja Ekataat V. Alaungphaya pula menyerang Ayuthia dalam tahun 1767 dan baginda kembali ke Kedah dan menetap di istana Kota Meang Kuang (nagara Luas). Di Kedah baginda dikenali dengan nama sebenar baginda iaitu Syarif Yang Di Pertuan yang Maha Mulia. Walau pun 3 nama yang berbeza tapi orangnya tetap sama mengikut wasiat yang telah diperturunkan kepada TNL Kasim.

-----------------------------------------------------



SULTAN MAD ZAFAR SYAH III IBNI TUANKU MUHAMAD SYAH
BERPINDAH KE AYUTHIA (gelaran Siam:RAMA TIBODI I @ U THONG)
-TUANKU NAZREEN IBNI SULTAN MAD ZAFAR SYAH III ( gelaran Siam:RAMESUAN 1369 – 1395)
-SULTAN SALEHUDDIN MUADZAM SYAH (gelaran Siam:BOROMORACHA I 1370 – 1388)
-TUANKU MOHAMMAD CHAN (@ TOK TEMENG) IBNI TUANKU NAZREEN @RAMASUAN (gelaran Siam:THONG CHAN 1388 – 1395)
-SULTAN RAHMAN LAKSEMANA (gelaran Siam:RAMARATCHA 1395 – 1409)

-SULTAN RAZAK IBNI SULTAN MAHMUD (gelaran Siam:INTHARATCHA I 1409 – 1424)
RAJA TOUNG OO
-SYAH ALAM YANG MAHA MULIA
SULTAN RIJALUDDIN MUHAMMAD JOHAN SYAH IBNI TUANKU MOHAMMAD CHAN
@SULTAN MUHAMMAD SYAH III, PARAMESWARA MELAKA (gelaran Siam:RAMATIBODI II @ Boromoraja II? memerintah 1424 – 1448)
-SULTAN JALIL YAACOB SYAH (gelaran Siam:BOROMOTAILOKANAT 1448 – 1491)
-TUNKU MUHAMMAD YUSUF ibni SULTAN RIJALUDDIN MUHAMMAD JOHAN SYAH
RAJA PASAI (gelaran Siam:BOROMORAJA II 1491 – 1533)


-RATSADA (1533 – 1547)
-KAIFA TABIM SHEIKH ALI @ TABIN SHWEHTI (Ayahanda kepada Puteri Nang Che Yam, Raja Patani,memerintah 1547 – 1548 dengan gelaran Siam:YOT FA)
-PUTERA JALIL YAACOB SYAH
SYAHBANDAR KOTA SETAR (gelaran Siam:KHUN WARAN WANGSA 1548)
-PADUKA SERI SULTAN MOHAMAD

 RAJA PASAI
ADINDA KEPADA SULTAN JALIL (gelaran Siam:CHAKRAPHAT 1548 – 1569)
-TUANKU NUR AISYAH IBNI TUANKU SULTAN RIJALUDDIN MUHAMMAD JOHAN SYAH III (gelaran Siam:MAHIN INTA TIRAL,gelaran di Toungu Burma:BA YIN NAUNG,gelaran di India:AISYAH SULTAN BEGUM,memerintah 1498 -1530)

-NAI(SYED)HASSAN, PUTERA SANTUBONG
RAJA BORNEO (gelaran Siam:NARUESAN/NARESUAN 1530 – 1605)
-TUANKU SHAARI RIAYAT SYAH
SULTAN RIAU, PAGOH (gelaran Siam:EKATOTSAROT 1605 – 1610)
-NAI (SYED)HISBU MUADZAM SYAH IBNI SULTAN ZAHIRUDDIN BAHADUR SYAH
(gelaran Siam:INTARAJA II @ SONG THAM AYUTHIA 1610 – 1628)
-TEH ABU ADINDA SULTAN MAHMUD,PUTERA KEPADA TUANKU SHAARI RIAYAT SHAH
SULTAN RIAU (gelaran Siam:CHETTHA 1628 – 1629)
-SULTAN ALI IBNI SHAARI RIAYAT SYAH
SULTAN RIAU (gelaran Siam:ATTHINAWONG 1629)
-PENGGIRAN RAJA KECIL BONGSU, BRUNEI (gelaran Siam:PRASAT THONG 1629 – 1655)
-TUANKU JAAFAR
SULTAN SELANGOR (gelaran Siam:CIAO FA JAI 1655- 1656)

-SULTAN MAHMUD SYAH IBNI NAI(SYED)HISBU MUADZAM SYAH KEKANDA SULONG KEPADA TUN SAABAN DAN PER ABU.
SULTAN MELAKA (gelaran Siam:SRI SUTHAMMARACHA 1656 – 1688)
-TUN SAABAN IBNI NAI HISBU MUADZAM SYAH (gelaran Siam:NARAI,gelaran di Aceh:ISKANDAR MAHKOTA ALAM memerintah 1656 – 1688)
-PIR ABU IBNI NAI (SYED) HISBU MUADZAM SYAH (gelaran Siam:PRA PETRARAJA 1656 – 1688)
-SUA @ SULTAN MANSOR SYAH IBNI SULTAN ISMAIL JAMMU PATANI (gelaran Siam:PIJA TUK NAKPHA 1703 – 1709)

NANG CHE PUAN,PERMAISURI KEPADA SULTAN MUHAMMAD JIWA NAI NAL ADILIN II (gelaran Siam:PHUMINTHARAJA 1709 – 1733)
-SULTAN MUHIYIDDIN MANSOR SYAH IBNI SULTAN MAHMUD SYAH
(gelaran Siam:BOROMAKOT CHAO PIJA KERSAN ATAU TURUT DIKENALI SEBAGAI SRI SU TAMMARAJA II 1733 – 1758)
-SULTAN MUZAFFAR SYAH IBNI SULTAN ISMAIL
(gelaran Siam:UTHUMPON 1758 -1765)
-SYAH ALAM YANG MAHA MULIA,KHALIFAH SHARIF ABU BAKAR SYAH IBNI SULTAN MUHIYUDDIN MANSOR SYAH (gelaran Siam:MAHA TAMMARAJA II dan gelaran istana Ayutthaya:KAHA EKATAAT Disebut didalam buku Undang-Undang Kedah sebagai Sharif Yang Di Pertuan 1758-1767-1821) -Raja Ayutthaya terakhir memerintah sebelum serangan Burma dan Thai.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Mengenai makam Sultan Muhiyuddin Mansur Syah di Kota Palas ini, walaupun warisnya telah memberikan kenyataan mengenai makam tersebut tetapi ianya tetap tidak dihiraukan dan masih lagi dilabelkan sebagai makam purba. Batu nisan baginda sama reka bentuknya dengan batu nisan Sharif Yang Di Pertuan yang Maha Mulia di Kampung Tualang, Kedah. Lihatlah persamaan kedua-dua batu nesan Acheh ini, diatas makam Sultan Muhiyuddin Mansor Syah (Boromokot) terletak di Ulu Melaka Pulau Langkawi dan dibawah batu nesan anakanda baginda Syarif Yang Di Pertuan (Boromoraja V) di Kg Tualang Kedah.

Image may contain: plant, outdoor and nature

Jika sejarah kita sudah ada bukti bertulis maka kepentingan siapa yang kita jaga sehinggakan warisan sejarah bangsa Melayu hari ini menjadi kabur dan tidak pasti. Kita tidak perlu lagi menunggu 136 tahun sebelum Makara Naga Laut di istana Raja Merong Mahawangsa dijumpai semula di Sungai Mas. Sejarah kita penuh dengan konspirasi dan fantasi penjajah dan ianya harus diceritakan berdasarkan kebenaran Realiti Sejarah.

Image may contain: 8 people

Thai-land ( SukhoThai ) hr ini lebih bnyk mencuri kebudayaan bangsa2 Khmer, Cambodia, Mon, Dravaravati utk claim mereka penduduk asal.



Maps penghijrahan bangsa Tai-kadai.

Orang-orang Tai, dari Guangxi mula bergerak ke barat daya pada milenium pertama menyeberang seluruh tanah besar Asia Tenggara. Terdapat sejumlah 93 juta orang keturunan Tai di seluruh dunia, dengan kumpulan etnik terbesar iaitu Dai , Thais , Isan , Shan , Lao , Ahom , Meitei dan orang-orang Thailand Utara

Orang-orang Tai, dari Guangxi mula bergerak ke barat daya pada milenium pertama menyeberang seluruh tanah besar Asia Tenggara. Terdapat sejumlah 93 juta orang keturunan Tai di seluruh dunia, dengan kumpulan etnik terbesar iaitu Dai , Thais , Isan , Shan , Lao , Ahom , Meitei dan orang-orang Thailand Utara


Tai-Kadai migration route from the state of Chu

Laluan penghijrahan Kra-Dai (Tai-Kadai) menurut James R. Chamberlain (2016)




Hipotesis Timur Laut ke Barat Daya mendakwa bahawa populasi Tai-Kadai berkembang sepanjang paksi dari Timur Laut (Guizhou, Guanxi, Guangdong) ke Barat Daya (Semenanjung Tanah Melayu). Untuk paksi geografi ini, kami menghitung pelbagai stesen yang mungkin dilalui oleh penduduk Tai-Kadai. Ini akan memberikan urutan watak yang kami serahkan kepada kaedah filogeni Bayesian.



Bahasa Tai-Kadai (Kra-Dai) dibentuk seawal abad ke-12 BCE di tengah-tengah lembangan Yangtze, bertepatan dengan penubuhan suku Chu dan akhir dinasti Shang . penghijrahan penduduk Kra dan Hlai (Rei / Li) ke arah selatan dari zaman purba Chu sekitar abad ke-8 BCE, orang Be-Tai mula berpindah ke pantai timur pada zaman Zhejiang . . Selepas pemusnahan keadaan Yue oleh tentera Chu sekitar 333 SM, orang Yue (Be-Tai) mula berpindah ke selatan di sepanjang pantai timur China, Guangxi, Guizhou dan Vietnam utara, membentuk Luo Yue (Tai Tengah-Barat Selatan) dan Xi Ou ( Tai Utara)


Bahawa bahasa proto-Tai-Kadai berasal sebagai bahasa Austronesia yang migran yang dibawa dari Taiwan ke tanah besar China. Selepas itu, bahasa itu kemudiannya dipengaruhi oleh bahasa tempatan dari Sino-Tibet , Hmong-Mien


 Sejarah awal orang Thai ialah sebagai satu bangsa dari selatan China dipanggil NAN-JOA (Nanzhao atau Nanman), daripada rekod Cina dalam abad keenam SM. Orang Thai awal ini adalah dari Yunnan dan bertebaran ke beberapa daerah di Thailand, Kemboja, Vietnam dan Laos. Orang-orang Thai tiba dalam beberapa gelombang dan menggantikan penduduk Mon dan Khmer sebagai penduduk utama di daerah Thailand semasa zaman Sung China sekitar 960 Masihi. Orang Lao yang berkait berpisah daripada orang Tai-Kadai awal dan bergerak ke Asia Tenggara, terutamanya Laos, manakala suku Thai yang lain, bangsa Shan, bergerak ke Myanmar.


Penubuhan kerajaan Sukhothai pada tahun 1238 ialah kemuncak kejayaan pertama bangsa Thai yang mendapat sokongan daripada Mongol India dan Mongol di China atau Manchuria.

lebih 50 juta org Tai duduk di negara Davaravati ( Thailand sekarang )


dasar rasmi kerajaan yang ditakluk puak Tai ni mengasimilasi bahasa Siam, Melayu Petani, Khmer dan lain-lain bahasa etnik melayu


 Bahasa Thai diceduk dari tulisan Khmer, Mon dan etniknya berkait rapat dengan selatan China. Masakan thai jugak diceduk dari negara jiran, Burma,Laos dan Kemboja.

Bangsa China terdiri dari puluhan suku kaum termasuk salah satunya adalah bangsa Tai. penempatan awl mereka terletak di Altai, maksudnya Thai berketurunan Mongol ( Lao & Ta Mung). bahkan diselatan China, Bahagian Utara Asia Seatan menganjur ke wilayah Assam, India.

Siam satu daerah melayu terletak kt kerajaan lama disebut sbg Davaravati. puak tai kadai dari China masuk semua negara2 melayu di kawasan Asia Utara paling bnyk mereka bertempat di Siam. mengambil tampok kuasa dan kebudayaan siam sebagai kebudayaan mereka. melakukan keganasan dgn guna nama siam, akhirnya nama siam sndiri tercemar ekoran puak2 ni. bnyk budaya yg depa claim sbg budaya mereka dgn menggunapakai bangsa siam spt budaya khmer, cambodia, mon,. asal Thai dr etnik mognoloid.


Siam perut hijau dh sebati dlm diri masyarakat melayu lagi2 bila berlaku peperangan musuh bisik. kaedah Tai menggunakan kebudayaan Siam sebagai kebudayaan sendiri dan lakukan keganasan . mcm org luar pakai tengkolok, pakai keris pakai kebudayaan melayu, lepas tu bunuh @ bt kerosakkan kt bangsa lain. sudah tentu bangsa yang tertindas itu akan menggelar bangsa melayu sebagai bangsa pengganas yang tiada hati perut. @ disamakan sbg Perut Hijau.

dikatakan bahawa etnik Tai kadai merubah tulisan Khmer dan membuat singkatan menjadi tulisan mereka.. teknik Tai menceduk semua bahan2 & khazanah melayu

 kaedah yg sama diguna utk zionis rampas tanah Palestin. penduduk asal palestine dr Bangsa Kana'an. puak asal. depa ambik simbol2 bangsa ni dan buat sbg simbol mereka sndiri. simbol bucu 6 adalah simbol Bangsa Kana'an penduduk asal di Tanah Palestin.. Tanah Palestin bukan Land of Promises sebenarnya..

No photo description available.

Map Malay Peninsular 1862

No photo description available.
Perhatikan nama Rambow, mungkin Rembau.

No photo description available.

Peta tahun 1894
Kedah, Kelantan, Terengganu ,  Patani, Reman termasuk dalam satu daerah Melayu lama yang dikenali sebagai daerah Siam.. Siam adalah melayu.

No photo description available.

Thai Kra Dai yang masuk ambil takhta kerajaan siam dan mereka gelarkan bahagian yang mereka ambil sebagai Thai-Land. (merujuk pada nama bangsa mereka iaitu Tai). land adalah tanah. Mereka mengambil tanah Melayu dan namakan sempena nama bangsa Mereka Tai-Land.

 untuk mengkaji dan mentelaah secara detail. lihat kajian sebelumnya  tentang asal usul bangsa tai yang telah kita catat sebelum ini. 
 nk curi sesebuah negara tu sebenarnya mudah saja.. ceduk semua peradaban dan budaya2 bangsa tu dan buang @ bunuh penduduk asal..

Image may contain: 2 people


kenapa Yahudi org kulit putih giat cuba menipu sejarah ttg Firaun dgn membuat bnyk gambar2 dan cerita palsu kononnya mereka adalah keturunan Firaun.. sbb tu kt mesir2 bnyk ukiran2 patung. ukiran patung ni sebenarnya nk tunjuk pada generasi kemudian tentang asal usul orang asal di tempat tu.. tgk kenapa kolonial penjajah pecahkan hidung patung2 ni kemudia mereka memakai segala kostum2 milik pemerintah  mesir. mereka boleh ubah semua. tapi mereka tak mampu nk ubah rupa kulit hitam kat ukiran2 dan lukisan2 di dinding2 Pyramid.


Image may contain: night

harta akan turun kepada anak. anak dan cucu kemudian. bila depa claim depa sbg pewaris @ keturunan raja2 Firaun Mesir. maka scr tak langsung depa cuba nk ambil harta2 ni secara tersembunyi walaupon sudah bnyk harta2 gold treasure yang sudah dicuri spt yg berlaku dgn emas nusantara yg mereka himpun berpuluh tan kemudian depa tubuhkan bank dunia.. lihat berapa banyak harta tinggalan Raja2 Firaun ni.. emas padat bertrilion dollar.xde nilai kalau dibandingkan dgn system ekonomi yang mereka bt sendiri..


kerana system ekonomi yang dicipta mereka hanya berdasarkan kepada cetakan wang kertas. depa ada cop. bila ekonomi depa nk lingkup. depa buat dan cipta lagi duet bnyk2. jd sampai bila2 ekonomi yahudi xkan tumbang selagi dunia masih guna system ni. system ekonomi dia akan lingkup bila disandarkan dgn emas. sbb tu Amerika cerdik kenapa dia sandarkan minyak Arab Saudi dgn US Dollar.. Dollar mereka blh bt, tp minyak depa xleh bt. -

No comments:

Post a Comment