Saturday, April 25, 2020

Pan-Pan, Tan-Tan menurut rekod China dan kawasan penyebaran Agama Tauhid dibawakan N.Ibrahim



daripada Bani Jawi

No photo description available.

Perspektif  berdasarkan kepada pandangan Prof. Slamet Mulyana, seorang sejarahwan Belanda berbangsa Indonesia,  menyimpulkan bahawa Tan Tan ini terletak di Tendong, satu daerah dalam jajahan Pasir Mas di Kelantan.  Tendong sebagai Tan Tan berdasarkan kedudukan Tendong di arah Barat Daya Telemong di Terengganu yang pada hematnya sama dengan To lo mo seperti mana yang tercatat dalam rekod China. 

Menurut Paul Wheatly yang menterjemah rekod China yang bertajuk Tung Tien, Tan Tan ini buat pertama kali muncul dalam rekod China semasa pemerintahan Dinasti Sui dan terletak di arah Barat Daya To lo mo.  To Lo Mo ini sama dengan Taruma sebuah kerajaan kuno di Jawa yang kini menjadi Jakarta.

Bedasarkan Tung Tien, Tan Tan ini digambarkan mempunyai struktur pentadbiran yang kompleks dengan mempunyai raja yang dikenali sebagai Sha Li dan yang memerintah pada waktu itu bernama Shih ling chia. 

No photo description available.


mengenai lokasi Tan Tan yang sebenar. Mengikut Paul Wheatly berdasarkan inskripsi dari China, Tan Tan berkait rapat dengan Chih Tu kerana mereka berada di laluan dari laut selatan. Lokasi Chih Tu telah kita kenal pasti iaitu terletak di Pantai Timur Semenanjug di sekitar lembangan Sungai Kelantan manakala Tan Tan berkedudukan sedikit ke selatan di Kuala berkemungkinan di Besut atau di Kuala Terengganu.Di Besut pernah wujud satu kerajaan yang besar, begitu juga Kuala Terengganu 

No photo description available.

Rekod China paling awal mencatatkan tentang kerajaan ini adalah Liang Shu pada bahagian Funan yang mengisahkan mengenai Kaundinya II yang menaiki takhta Funan. Kisahnya bermula apabila Funan tiada pengganti setelah kematian Chu Chan Tan. Kaundinya telah dilantik menjadi pengganti Raja Funan itu. Kaundinya ini juga merupakan seorang Brahman dari India dan dalam perjalanan beliau ke Funan beliau telah singgah di Pan Pan. Beginilah nama Pan Pan timbul dalam rekod China.

Nama Pan Pan ini dalam bahasa Sanskrit sinonim dengan Tambralingga dan hal ini banyak dibicarakan. 
Liang Shu adalah catatan pertama yang merekod tentang Pan Pan. Namun setelah itu Pan Pan ini mempunyai bahagian khusus dalam Liang Shu setelah mereka mula menghantar delegasi ke Istana China pada tahun 424 – 453, 454-456, 457-464, 527, 529, dan 534. Selain dari itu, satu lagi rekod China juga mencatatkan kedatangan 
delegasi dari Pan Pan pada tahun 532 iaitu Nan Shih.
Setelah itu, nama Pan Pan ini timbul dalam rekod-rekod China yang berlainan. Rekod daripada Ma Tuan Lin dalam Wen hsien Tung Kao menghuraikan Pan Pan dengan jelas. Ma Tuan Lin menyatakan Kerajaan Pan Pan memulakan hubungan dengan China semasa pemerintahan Dinasti Liang (502 – 557), namun Wheatly menyatakan ianya bermula lebih awal lagi iaitu pada tahun 424. Kerajaan ini digambarkan sebagai sebuah kerajaan yang kuat dan mewah. Rakyatnya hidup aman dan damai serta mempunyai kelengkapan tentera yang mencukupi serta mempunyai produk makanan yang unik.

Dari catatan Ma Tuan Lin ini, Wheatly menyimpulkan bahawa Pan Pan terletak di kawasan Pantai Timur semenanjung atau lebih tepat di kawasan segenting kra berhadapan dengan Champa dan dipisahkan oleh Teluk Siam. Pan Pan ini mempunyai perkaitan rapat dengan Patani kerana ibu negeri Patani sewaktu kegemilangannya terletak di kawasan Segenting Kra.

apa yang menariknya disini adalah berkaitan dgn Kaundinya yang dikatakan datang dari India.. cuba semak sejarah perjalanan N.Ibrahim mengembangkan ajaran dakwah Tauhid. Sejarah India pula menyebut Kaundinya ini datang dari negara padang pasir. (rujuk Aryan Darma)


No photo description available.

Menurut Sami Abdullah al-Maghluts didalam bukunya Atlas Tarikh Anbiya’ wa Rasul menyatakan Nabi Ibrahim memulakan dakwah Tauhidnya di Babylon, Iraq. Beliau berhijrah ke wilayah Kurdistan dan memasuki Syam serta menuju ke Mekah sehingga terjadinya persitiwa terkenal pembinaan ka’bah dan wujudnya telaga zam-zam. Peristiwa ini berlaku sekitar4000 SM.
Dakwah nabi Ibrahim bermula dari Babylon dan tersebar hingga penduduk Aryan. Masyarakat Aryan beriman kepada Tuhan yang Maha Esa. Aqidah ini di bawa ke India yang terkenal dengan pemujaandan penyembahan patung dewa yang pelbagai. Perkembangan ajaran nabi Ibrahim akhirnya sampai di India yang dibawa oleh bangsa Aryan.
Setelah bangsa Aryan berpindah ke India dan berlaku percampuran budaya dan agama di antara kedua bangsa besar ini sehingga terwujudnya penulis kitab Veda. Pada zaman itu juga dikenali sebagai zaman Vedic.

Di dalam kitab Veda terdapat banyak ajaran nabi Ibrahim. Ajaran mengenai tauhid dan prinsip kehidupan manusia. Beberapa kata berkaitan seperti satu untuk ( Brahman ), dan imam ( Brahmin ) ditemui dalam kesusasteraan Veda

Di dalam buku Anacalypsis ada menyatakan bahawa Abraham dan Brahma adalah watak yang sama seperti dinyatakan yang bermaksud:

“Para sejarawan Arab berpendapat bahawa Brahma dan Abraham, nenek moyang mereka, adalah orangyang sama. Orang-orang Parsi pada umumnya menyebut Abraham sebagai Ibrahim Zeradust. Cyrus menganggap agama orang Yahudi sama seperti dirinya sendiri. Hindu pasti berasal dari Abraham, atau Israel dari Brahma.

Pada awalnya bangsa Aryan mengenali nama Brahma itu sebagai seorang manusia yang membawa ajaran. Akan tetapi lama kelamaan nama itu disalah anggap lalu difahami sebagai Tuhan yang mencipta. Umumnya sudah mengetahui bahawa isteri Nabi Ibrahim bernama Siti Sarah. Di dalam agama Hindu mereka percaya bahawa nama isteri Tuhan Brhama itu adalah Saraswati dan nama itu hasil evolusi nama Sarah.

SyariatI Islam itu bermula sejak nabi Adam sehingga nabi Muhammad SAW. Akan tetapi sebelum Nabi Muhammad SAW, nama Islam tidak digunakan sebagai peristilahan khusus kepada agama. Sebelum ini agama nabi-nabi terdahulu tidak diperkenalkan dengan nama Islam akan tetapi mereka memperkenalkan dengan suruhan, 

 “Jangan berlaku syirik, Tuhan yang satu, sembahlah Allah” yang terkandung di dalamnya penyerahan, kepatuhan kepada Allah atau dengan kata lain adalah Islam.. 


sesungguhnya agama awal yg ada pd tiap2 umat beragama adalah monoteisme.. dan pasti ada manusia yg bisa berkomunikasi dg tuhan yang maha esa (yg disebut dg avatara dlm agama hindu) yaitu para nabi.. namun stlah avatara nya meninggal maka pengikut2nya menjadi terpecah belah pemahamannya


Nabi Ibrahim ialah putera Tarikh bin Nahor bin Sarug bin Raghu bin Faligh bin Aaabir bin Syalikh bin Arfakhsyad bin Saam bin Nuh A.S.). Manakala Azar adalah bapa saudara Nabi Ibrahim, bukanlah bapa kandung baginda. Kalimah "Abi" didalam bahasa arab kadangkala membawa makna bapa kandung dan kadangkala juga membawa makna bapa saudara.[perlu rujukan] Baginda dilahirkan di sebuah tempat bernama "Faddam A'ram" dalam Empayar Neo-Babylon yang pada waktu itu diperintah oleh seorang raja zalim bernama "Namrud bin Kan'aan." Sebelum itu keadaan tempat kelahirannya berada dalam kucar-kacir. Hal ini adalah kerana Raja Namrud mendapat petanda bahawa seorang bayi akan dilahirkan dan akan membesar dan merampas takhtanya. Antara sifat insan yang akan menentangnya ialah dia akan membawa agama yang mempercayai satu tuhan dan menjadi pemusnah berhala. Insan ini juga akan menjadi penyebab Raja Namrud mati dengan dahsyat. Oleh itu, Raja Namrud mengarahkan semua bayi dibunuh, manakala lelaki dan wanita pula dipisahkan selama setahun.

Jadi persoalannya disini Ibrahim menaiki takhta kerajaan Funan dan siapakah  Chu Chan Tan ( nama dlm rekod China) ? semasa perjalan ke Funan, beliau telah singgah di Pan-pan.. 
Jadi Queen of Soma ( yang dikaitkan dgn Keturah ) dari Pan-pan @ Funan ?? 



Dari utara ke timur adalah kerajaan Shi-li-ch'a-ta-lo
(Srikshetra), Seterusnya, ke arah tenggara, disebalik lautan, adalah
kerajaan Chia-mo-lang-chia (Kamalanka). Seterusnya,
timur adalah kerajaan To-lo-po-ti (Dvaravati). Seterusnya, ke timur
adalah kerajaan I-shang-na-pu-lo (Jsanapura). Di sebelah timur
adalah kerajaan Mo-ho-chan-po (Mahacampa), yang sama
sebagai Lin-i.

 Lin-i ( Champa) Lin-yi/Chulani

Kerajaan P'an-P'an terletak di barat daya
Lin-i (Champa) di Laut Teluk

Di sebelah utara ia dipisahkan dari Lin-i oleh Laut Kecil. Kita boleh sampai dengan bot dari Chiaochou (Tongking) dalam empat puluh hari, dan ia bersebelahan dengan kerajaan Lang-ya-hsiu.


Bersempadan dengan pantai laut adalah kerajaan Shi-li-ch'a-ta-lo (Srikshetra). Selanjutnya ke tenggara adalah kerajaan Lang-chia-shu. Di timur adalah kerajaan she-ho-po-ti. Di jauh timur adalah kerajaan Lin-i (Champa)


SRI KSETRA", atau Shrikshtra sebagai kota tertua tertua yang membentuk Kerajaan Pew ( Kanji, Tum).
berpindah dari India Selatan ke Burma sekitar abad ke-1-2. Digambarkan sebagai "Zhu Jiang" dalam "Sui Shu" dan telah berinteraksi dengan Khmer.

Dua maklumat dari Sejarah Tang Baru kepada
Ho-ling dan Chele-foche. Yang pertama ialah
produk Ho-ling cengkerang kura-kura, emas dan perak,
tanduk badak dan gading. Jawa tidak pernah diketahui menghasilkan emas, jd Ho-Ling bukan berada di Jawa, Indonesia.


No photo description available.

maklumat kedua. jam matahari musim panas 8 '(sh'ih) pada ketinggian memancarkan bayangan selatan panjang lebar 2'5 "(fs'un). Ho-Ling & Fo-Che tidak terletak dibawah garisan Khatulistiwa.


kajian kuno mendapati kedudukan Ho-ling terletak di Kedah (Sri Vijaya, Jawa en Kataha), manakala Chele-foche berada di Kelantan.

Ho-Ling adalah panggilan dr Sumber Sejarah China kadang mereka menyebut Tan -Ma-Ling. ini tempatnya adalah sebutan utk Tambralingga.

Nakorn dan Chaiya juga mempunyai satu inskripsi setiap
kedua-dua nama lama ini. (Juga ada bukit berhampiran Chaiya yang dipanggil Khao Sri.
· Vijaya, dan nama Chaiya sendiri sudah tentu bentuk yang singkat
Sri Vijaya). Prasasti dari Nakorn bertarikh 1230 A.D. dan
nama Tambralinga, ------------> jadi perkataan asal Sri Vijaya merujuk pada nama bukit (Khao Sri) dan tempat itu berhampiran dgn Chaiya. singkatannya menjadi Sri Chaiya, Sri Vijaya


Image may contain: possible text that says 'Monsun Timur Laut (Nov musim tengkujuh Mac) Peralihan Monsun (mac- Mei & Sept- Nov) hujan & ribut petir di sebelah sebelah petang Monsun Barat Daya (Mei kurang hujan Sept)'


Bukti Fo -Che /Fo-Shih itu di Pantai Timur --------------> Semasa di Canton pada 671,I -Ching mengatur perjalanan ke selatan di
kapal Po-ssu (Persian). Kapal itu berlayar pada bulan (Disember)
apabila "angin timur meniup" dan tiba di Foche dalam masa kira-kira dua puluh hari. Bulan Nov-December adalah tiupan angin Monsun Timur Laut.. ini hanya terjadi di Semenanjung Tanah Melayu shj.. Fo Che itu letaknya di Daerah Pantai Timur Semenanjung Tanah Melayu.

Purata Perjalanan dr China ke Semenanjung Tanah Melayu mengambil masa kira-kira 40 hari. 20 hari adalah menggunakan kapal yang terpantas. Persian Ship. ingat Barbossa?? Kapten Barbossa. dari Persia.adalah panglima perang kerajaan Turki Uthmaniah. ? ada dlm post dibawah.

kami datang ke negara Mo-lo-yu yang kini menjadi Po-shih.Fo Che/Fo Shih ( adalah Kelantan lama)

Image may contain: sky, ocean, outdoor, nature and text

Poche river./Fo-Che River ----> adalah sungai Kelantan.

Kesimpulannya Sri Vijaya pusatnya terletak diKelantan.. nama tempat ini jugak dikenali sebagai tempat Mo-Lo yo. ( Melayu ) . berdasarkan pada tiupan angin monsun Timur Laut & Barat daya. ini hanya berlaku di sepanjang laluan Semenanjung Tanah Melayu. Mo-lo-yo & Srivijaya bukan terletak di Daerah Jambi @ Sumatera..

Ada sebuah pelabuhan kuno yang bernama Akrada.lokasi terletak di selatan Vietnam dlm titik ni.. Ptolemy memanggilnya Akrada port.


No photo description available.

Takuapa atau Trang di pantai barat Semenanjung tanah melayu.. itulah namanya Terengganu.. berasal dr nama kuno Takuapa @ Trang.

Iabadieu and Sabadabai, ( 2 pulau )
Aurea Khersonesus Ptolemy adalah Sabana, 30 "
Lintang Selatan dan 160 "longitud Timur. Kemungkinan Sabana ini terletak di Kedah.


Marco Polo menggelar Champa sebagai Ziampa. kepulauan Malaiur.. Polo menyebut tiga tempat-tempat, yang mana ketiga ialah Locac, 500 batu ke utara; dan juga empat pulau, yang dipanggilnya Java Major, Java Minor, Condur dan Sondur. Sondur adalah lebih besar daripada dua pulau yang kedua. Dari daratnya, Marco Polo pergi ke selatan ke Samara di pulau Jawa Minor, di mana dia menunggu lima bulan untuk perubahan angin. -------------------> tengok buktinya disini. 5 bulan menunggu perubahan angin monson. itu adalah angin Monsun Barat Daya ( Mei-Sept adalah tempoh 5 bulan )


Marco Polo menggelar Champa sebagai Ziampa. kepulauan Malaiur.. Polo menyebut tiga tempat-tempat, yang mana ketiga ialah Locac, 500 batu ke utara; dan juga empat pulau, yang dipanggilnya Java Major, Java Minor, Condur dan Sondur. Sondur adalah lebih besar daripada dua pulau yang kedua. Dari daratnya, Marco Polo pergi ke selatan ke Samara di pulau Jawa Minor, di mana dia menunggu lima bulan untuk perubahan angin. -------------------> tengok buktinya disini. 5 bulan menunggu perubahan angin monson. itu adalah angin Monsun Barat Daya ( Mei-Sept adalah tempoh 5 bulan )


Nakhon Si Tammarat merujuk pada sebuah bandar yang begitu besar yang terletak di semenanjung dan nama Pahang merujuk pada Selatan Semenanjung.


1,500 batu selatan-tenggara Champa, 700 kilometer barat daya Jawa Major (Borneo) terletak dua pulau yang dipanggil Sondur dan
Condur. Sondur, pulau yang lebih besar, ialah Sumatera sementara Condur adalah pulau Jawa sekarang. Nama-nama Sondur dan Condur terdengar sangat mirip Sunda, di mana laluan di antara mereka dipanggil Struktur Sunda.
Java Minor sebagai Pulau Malaya, atau yang dipanggil Ptolemy
Iabadieu dan Fa-bien memanggil Ye-po-ti.

ada satu nama kuno yg menyebut sebagai "Sinai" terletak di Selatan China. kawasan IndoChina.

Image may contain: ocean, cloud, water, nature and outdoor, possible text that says 'Dawa = Djawa Pulau Panjang'


Dawa adalah bermaksud Pulau Panjang.

Zabaj --> Arab
Sanfoqi- Chinese
ShiliFoshi- Dinasti Tang China
Sangfoqi juga disamakan dengan Javaka ( dalam teks Pali ) @ Savaka dalam teks Tamil

Sanfoqi dalam teks Cina, "Sanfoqi zhanbeiguo" dan "Sanfoqi zhunianguo". Apakah maksudnya?

Sān fú qí zhànguó” hé “sān fú qí zhànguó


Image may contain: sky, text and outdoor


mungkin ada kaitan dgn maksud " Sanfoqi zhanbeiguo" dan "Sanfoqi zhunianguo"


Di sebelah selatan dari Semenanjung Emas, terletak sebuah pulau yang bernama Labadiou (Pulau Jelai). Ibu empayar kerajaan bernama Argyre (Kota Perak) yang terletak di hujung barat Labadiou dan terletak di sebelah timur dari Semenanjung Emas. Labadiou adalah satu kawasan yang subur dan banyak menghasilkan emas.

No comments:

Post a Comment