Thursday, April 30, 2020

Misteri tanah Punt dan Nusantara


No photo description available.

Tanah Punt , yang dipanggil Pwenet atau Pwene (hieroglyphics Punt) oleh orang Mesir purba, adalah rakan dagangan Mesir, yang dikenali untuk menghasilkan dan mengeksport emas, kemenyan, wangian kering, kayu manis, kayu hitam, gading dan haiwan. Kawasan ini diketahui dari rekod ekspedisi perdagangan kuno Mesir. Beberapa ilmuan Alkitab telah mengenal pasti sebagai Punt.

No photo description available.

No photo description available.

Penyebutan pertama Tanah Punt berasal dari Kerajaan Mesir Lama. Seperti yang dinyatakan di Batu Palermo, kira-kira 2500 SM semasa pemerintahan Raja Sahure, sebuah ekspedisi ke Tanah Punt telah kembali dengan 'ntyw (ånti) berjumlah 80,000 unit, yang saintis percaya bahawa kemenyan. Berasal dari pokok dengan nama yang sama, dupa adalah sapu kering yang digunakan untuk membuat kemenyan, yang disasarkan oleh orang Mesir untuk digunakan dalam ritual kuil; Dupa adalah komoditi yang paling berharga yang berasal dari Tanah Punt. Ekspedisi Sahure juga membawa 23,030 balak - kayu adalah barang yang sangat berharga bagi negara-negara padang pasir seperti Mesir - dan 6,000 unit elektrod, aloi semulajadi emas dan perak, antara barangan lain. Serpihan hiasan kuil kuil di Abusir diartikan sebagai representasi penduduk Punt.

No photo description available.

Orang Mesir merujuk Tanah Punt sebagai Ta Netjer. Secara literal ia boleh diterjemahkan sebagai Tanah Tuhan. Kerana Ra, tuhan matahari, adalah bahagian yang sangat penting dari tuhan-tuhan di Mesir, para sejarawan percaya bahawa Tanah Punt juga merupakan tempat kediaman tuhan-tuhan kerana lokasinya di timur Mesir, menuju matahari terbit.

Image may contain: drawing

Nama itu juga boleh merujuk kepada kayu unggul yang diimport dari Tanah Punt, yang digunakan dalam pembinaan kuil-kuil di Mesir dan kemenyan dan bahan-bahan wangian lain yang dibawa dari Tanah Punt dan digunakan secara meluas dalam upacara keagamaan Mesir kuno.
Kesusasteraan lama (dan kesusasteraan bukan arus perdana) menyatakan bahawa istilah "Tanah Tuhan", boleh ditafsirkan sebagai "tanah suci" atau "tanah nenek moyang", bermakna orang Mesir kuno melihat Tanah Punt sebagai tanah nenek moyang mereka. WM Flinders Petrie percaya bahawa bangsa Dinasti Mesir berasal dari atau melalui Punt dan EA Wallis Budge menyatakan bahawa tradisi Mesir pada zaman Dinasti menunjukkan bahawa tanah asli Mesir adalah Tanah Punt.
Lokasi sebenar Tanah Punt kini tidak diketahui, dan selama bertahun-tahun telah dianggarkan berada di Arab Saudi, Tanduk Afrika, Somalia, Sudan atau Eritrea. Perdebatan berterusan di mana Land of Punt terletak, saintis dan ahli sejarah telah memberikan hujah masing-masing untuk tuntutan mereka.

No photo description available.

No photo description available.

No photo description available.

Pelepasan di Dinasti ke-4 menggambarkan orang Punt bersama salah seorang anak lelaki Firaun Khufu, dan dalam satu dokumen semasa Dinasti ke-5 terdapat perdagangan biasa di antara kedua negara. Antara pelbagai barang berharga yang dibawa ke Mesir dari Tanah Punt ialah emas, kayu hitam, binatang liar, kulit haiwan, gading, kerang kura-kura, rempah-rempah, kayu berharga, kosmetik, kemenyan dan pokok-pokok ukiran. Akar pokok perahu yang dibawa dari Punt pada ekspedisi Hatshepsut pada tahun 1493 SM masih boleh dilihat di luar kompleks Deir el-Bahari.
Semasa Dinasti ke-12, Tanah Punt telah termaktub dalam kesusasteraan Mesir yang dikenali sebagai Kisah Sailor yang Dikeluarkan Kapal, di mana seorang pelayar Mesir bertemu dengan "naga besar" yang memanggil dirinya sebagai "raja Punt" dan menghantar kelasi itu kembali ke Mesir dengan emas, rempah dan haiwan berharga. Mungkin kerana cerita ini, Tanah Punt menjadi lebih sepatutnya tanah semi-mitos bagi orang Mesir, dan selepas ekspedisi Hatshepsut, tiada tulisan ditulis dengan cara yang benar. Tanah Punt adalah tarikan yang luar biasa bagi orang Mesir sebagai "tanah yang kaya" dan dikenali sebagai Ta Netjer, Tanah Tuhan yang daripadanya semua perkara baik datang ke Mesir.
Tanah Punt juga dikaitkan dengan nenek moyang orang Mesir apabila dilihat bahawa mereka melihatnya sebagai tanah air purba mereka, dan lebih lagi tanah di mana tuhan-tuhan hidup. Sesungguhnya mengapa Tanah Punt berubah dari realiti ke mitologi tidak diketahui, tetapi selepas Dinasti ke-18, Tanah Punt secara beransur-ansur hilang dari kenangan orang Mesir dan kemudiannya memasuki legenda dan cerita rakyat.

Image may contain: text



No photo description available.

Image may contain: possible text that says 'SYLLABARY EGYPTIAN REJANG INDONES MALAY/AUST today (tomorrow) meun besok besok ancient na'o' dahula cut (gild) nabea' dipotong potong virtuous man nb nabi tanbiat breach, split ngt negiet dibelah men-belah boat/p.n. perehu perehu perehu perehu tree (Punt?) pwene(t) puen pohon pohon sep kepala kepala destroy (break) ski skea' robah putus- kan confederates smayt sumat musuh musoh oath (initiation) swba supea' sumpah sumpah tip, point (oblisk) thn tan udjung hujong scratched (pierce) tks tega'is torgoris garis, begaris limp tjtjt tjatjit belenggu strike (injure) tmsw temaso' memasant. (slege) menetak menarah prohibitions/rules tp-rd teparat keparet miniatures(figures) titi titi' ketjil ketjil'

Bukti Tanah Punt atau Negeri Punt yang paling kuat berasal dari kuil yang didedikasikan kepada firaun wanita Hatshepsut, dari Dinasti Mesir yang ke-18, yang memerintah lebih dari 20 tahun bermula sekitar 1465 SM. Pelepasan mengenai misi perdagangan ke Tanah Punt terletak di dinding kuil, yang dikenali sebagai ekspedisi Ratu Hatshepsut pada tahun 1493 SM, yang membawa kembali pokok hidup ke Mesir dan menandakan kejayaan pertama usaha untuk menanam flora dan fauna asing. Juga dikenali sebagai nama ibu bapa Tanah Punt semasa pemerintahan Hatshepsut: Parehu dan isterinya, Ati. Pelepasan di dinding kuil menunjukkan para penatua masyarakat Tanah Punt dan isterinya menerima utusan dari Mesir. Dari penerangan yang masih boleh dibaca, Tanah Punt adalah masyarakat yang aman dan makmur, dan nampaknya mempunyai pelbagai barang dagangan berharga.

No photo description available.

Semasa Dinasti Mesir ke-18, Ratu Hatshepsut membina armada Laut Merah untuk memudahkan perdagangan di akhir Teluk Aqaba yang menuju selatan menuju Tanah Punt untuk membawa keperluan mayat Karnak dan bertukar untuk emas Nubian. Hatshepsut secara khusus membentuk pasukan ekspedisi kuno Mesir yang paling terkenal untuk berlayar ke Tanah Punt. Semasa pemerintahan Queen Hatshepsut pada abad ke-15 SM, kapal-kapal telah sering menyeberangi Laut Merah untuk mendapatkan bitumen, tembaga, ukiran amulet, naples dan barangan lain yang diangkut oleh tanah dan Laut Mati ke Eilat di ujung Teluk Aqaba di mana terdapat dupa dan wangian yang datang dari utara dengan daratan dan laut, sepanjang laluan perdagangan melalui pergunungan yang merentang utara sepanjang pantai timur Laut Merah.

Image may contain: plant, food and text
Image may contain: text and outdoor



Pengganti Hatshepsut pada Dinasti ke-18, seperti Thutmose III dan Amenhotep III, juga meneruskan tradisi perdagangan Mesir dengan Tanah Punt. Perdagangan ini berterusan sehingga awal Dinasti ke-20 dan berakhir dengan Kerajaan Baru. Sejak masa ini, hubungan perdagangan nampaknya tidak hadir, selain daripada satu pengecualian, dan Tanah Punt berubah menjadi tanah dongeng dan ajaib. Pengecualian adalah sebutan Gunung Punt yang terkandung di dalam sebuah tulisan pada monumen yang telah rosak di Tel Defenneh, yang keluarganya berada di Dinasti ke-26. Juga disebutkan pada tulisan itu adalah kejadian keajaiban dan berkat hujan turun di Gunung Punt pada akhir bulan Disember atau awal Januari.


Image may contain: possible text that says 'Piramid Mesir IndoCropClrcles.com Bengkulu'

Dinding Djeser-Djeseru menggambarkan autobiografi Hatshepsut, termasuk cerita tentang perjalanannya ke Tanah Punt. Juga ditemui di Djeser-Djeseru adalah seluruh akar pokok dupa, yang pernah menghiasi halaman depan kuil. Pokok-pokok ini dikumpulkan oleh Hatshepsut atas ekspedisinya ke Tanah Punt; Menurut sejarah, dia membawa lima kapal yang penuh dengan barang, termasuk flora dan fauna.
opinikoe membentangkan ilustrasi dinding di ruang tamu Deir el-Bahari (Djeser-Djeseru) yang dibuat oleh Johannes Duemichen (1869), Auguste Mariette (1877) dan Eduard Naville (1898) di bawah:

Tetapi berdasarkan penyelidikan terkini, ciri-ciri kehidupan "Tanah Punt" ternyata sangat mirip dengan kebudayaan rakyat di sekitar Pantai Barat Sumatera di selatan, yang wilayahnya kini sekitar wilayah Bengkulu. Terdapat beberapa persamaan dalam hubungan antara budaya Puntdan budaya di Bengkulu, terutama oleh Enggano, termasuk yang berikut:

Daripada beberapa naskah dan relief di Kuil Hatshepsut Mesir, menggambarkan rumah Punt yang menyerupai rumah tradisional suku Enggano yang terletak di Pulau Enggano di sebelah barat pulau selatan Sumatera, yang kini termasuk di Wilayah Bengkulu.
Rumah suku Enggano berbentuk seperti kubah dengan lantai rata dalam bentuk bulatan. Rumah ini adalah sejenis rumah panggung, yang lebih daripada satu meter di atas tanah kerana ia ditolak oleh beberapa blok kayu sebagai asasnya.
Bahan dinding dan atap rumah menjadi satu, yang terdiri dari daun-daun yang seperti sagu sawit dan berbentuk seperti kubah. Rumah tradisional ini hanya mempunyai satu pintu dalam bentuk lubang yang dibuat di dinding bawah yang lengkap dengan tangga kayu dan menuju ke bawah.

Masih dari beberapa mural dan relief Temple of Hatshepsut di Mesir, terdapat beberapa tokoh yang menggunakan hiasan di kepala atau kepala yang digambarkan di kuil sebagai Punt Nations.
Tidak hanya bentuk rumah tradisional, tetapi ternyata bahawa topband yang digambarkan sebagai Punt Nation di mural di kuil yang dibina oleh Dinasti Firaun di era Queen Hatshepsut juga kelihatan seperti ciri-ciri kain bulu tradisional suku Enggano di Enggano Island.

Dari beberapa mural dan relief di Kuil Hatshepsut Mesir, juga melihat angka-angka Punt Nation yang dilihat biasa dengan membawa pisau tradisional yang terselip di pinggang. Pisau tradisional oleh orang Punt di mural ternyata sama dengan pisau tradisional yang digunakan oleh suku Enggano di Pulau Enggano

Dari kesusasteraan Mesir Kuno, beberapa kosa kata Mesir purba mempunyai persamaan dengan kosakata bahasa suku Rejang di Bengkulu. Berikut adalah sebahagian daripada mereka dalam jadual di bawah:

Seperti yang dijelaskan oleh Neville (1898), rumah-rumah penduduk Tanah Punt berada di bawah naungan pokok. Terdapat banyak pokok-pokok yang ditanam di Tanah Punt seperti yang ditunjukkan di relief di Deir el-Bahari. Dalam serpihan yang digambarkan oleh Neville, seekor monyet memanjat pokok palma, yang mungkin merupakan sejenis pokok di Tanah Punt yang kemudiannya ditanam di Wilayah Selatan, dari biji yang dibawa dari Tanah Punt. Pokok Areca, yang merupakan pokok yang sangat terkenal di Sumatra dan di rantau Asia Tenggara secara amnya. Areca catechu adalah sejenis pokok sawit yang tumbuh di kawasan tropika di Pasifik, Asia dan Afrika Timur

Naville (1898) dan Edwards (1891) menerangkan dengan banyak perkataan tentang ảnti atau kemenyan yang terdapat di relief di Deir el-Bahari. Ảnti (kemenyan) dikelaskan sebagai barang mewah yang banyak digunakan di Mesir untuk upacara keagamaan. Objektif utama ekspedisi Hatshepsut ke Tanah Punt adalah untuk mendapatkan inti. Inti (kemenyan), yang terdiri daripada empat belas jenis yang berbeza, adalah produk Tanah Punt yang paling penting. Pokok-pokok ini dikumpulkan dalam ekspedisi Hatshepsut ke Tanah Punt; Dia membawa lima keping kapal kargo, selain flora dan fauna lain, dan kemudian menanamnya di Taman Ammon di Wilayah Selatan. Tanaman inti kering yang ditorehkan dari penanaman semula di Wilayah Selatan kemudian menjadi produk utama di kawasan tersebut. Akar utama pokok ảnti dipercayai ditemui di Djeser-Djeseru,

Seperti yang dijelaskan oleh Naville (1898) dan Edwards (1891), orang Mesir mengungguli kayu hitam dari Tanah Punt. Pelepasan di Deir el-Bahari menunjukkan orang Mesir memotong cawangan kayu hitam (seperti gambar di atas), dengan kata-kata "memotong kayu hitam dalam jumlah besar" (Edwards, 1891), kayu itu kemudian dibawa masuk oleh orang nigger. Apa yang ditulis habni (Naville, 1898) secara amnya diterjemahkan sebagai "ebony". Kapal-kapal itu sarat dengan kayu hitam. Dalam barisan yang panjang menghadap ratu, orang Punt membawa kayu hitam. Tambak kayu hitam yang dilihat di Taman Amon adalah antara barangan yang didagangkan.
Ebony (kayu hitam) adalah kayu yang dihasilkan kebanyakannya oleh pokok-pokok spesies yang berbeza dalam genus Diospyros. Ebony adalah kayu yang cukup padat untuk tenggelam ke dalam air. Kayu itu bertekstur licin dan permukaannya boleh menjadi sangat halus selepas dipoles, menjadikannya item hiasan bernilai tinggi.
Sebagai tambahan kepada beberapa perkara yang disebutkan di atas, masih terdapat sejumlah aset semula jadi lain di bawah tanah Punt seperti kayu manis, kapur barum, balm, minyak pala, dll.

Selain dari sumber relief dari Hatshepsut Temple, terdapat beberapa hujah lain yang membuktikan lokasi Tanah Punt di sekitar Pantai Timur Sumatera Selatan, iaitu: Lokasi di timur jauh Mesir. Kelihatan di lokasi Pulau Enggano, yang terletak jauh di timur wilayah Mesir, yang pada masa itu orang Mesir menggunakan bot pada ekspedisi mereka.
Terdapat tapak purba di Sumatra selatan. Di kawasan Sumatra Selatan terdapat banyak tapak kuno yang ditemui beribu tahun, termasuk: tapak Besemah di Sumatera Selatan (4.500 tahun) dan tapak Gua Harimau di Sumatera Selatan (4,840 tahun).


Image may contain: one or more people, outdoor and nature

Dikatakan Nenek Moyang Firaun berasal dr Tanah Punt. Jika di Mesir mempunyai Piramid, sudah tentu tanah nenek moyangnya juga mempunyai peninggalan Piramid, kemungkinan usia piramid di tanah nenek moyang ( Punt ) ini lebih berabad lamanya. jika berabad lamanya.. sudah tentu Piramid ini sudah lama tertimbus dgn tanah & pokok2. dimanakah ia ?? logik ?

Image may contain: sky, cloud, mountain, outdoor and nature

Dlm film 10000 BC ditunjukkan hint.raja yg membangun piramid dtg dr negara yg jauh yg ditenggelami banjir.dtg dgn menaiki burung besar(kapal yg layar seakan kepak burung)

Sejarah Kelantan lama ada simbolik burung besar dan mereka juga membangun binaan purba kapal2 besar. 



Stephen Oppenheimer, seorang ahli genetik dan struktur DNA manusia dari Oxford University, England. Beliau adalah pengarang buku "Eden in the East", yang mendedahkan bahawa tamadun-tamadun yang ada sebenarnya berasal dari Timur, terutamanya Asia Tenggara


Image may contain: mountain, sky, outdoor and nature

Sg Siput, Perak

Image may contain: people standing, sky, outdoor and nature

bukit ni ada nmpak mcm muke singa,
mcm muke org pn ada,
pengkaji ada menyebut sg.siput ni

sebagai salah satu pusat dari kerajaan purba 'Gangga Nagara' selepas tu di atas wilayah ni muncul kerajaan islam lama 'Beruas' . jadi adalah x mustahil klu ada piramid, klu bkan piramid skalipun mungkin kota kota purba/kuno.


Image may contain: sky, outdoor and nature





nama Put (atau Phut) juga digunakan dalam Alkitab untuk orang-orang atau bangsa yang dikatakan sebagai keturunan dari Ham yang biasanya berada di kawasan Libya Kuno.

Image may contain: 1 person


lokasi tanah Punt. lihat bentuk rumahnya

Image may contain: possible text that says 'Mural di Kuil Hatshepsut (Deir el-Bahari)'

tgk rupa kulit orangnya.. bukan putih tetapi berkulit gelap.. polinesia dan org2 asal asia tenggara berkulit gelap


No photo description available.

isteri penguasa negeri punt berkulit agak gelap. punt merujuk kepada daerah nusantara.

Image may contain: possible text that says 'Relief Mesir Purba (+/- 1.470 SM) Rumah Adat Enggano'

bentuk rumah punt adalah sama mirip dgn yg ada di Indonesia

 Polynesia, Mirconesia, Melanesia, Farmosa adalah bangsa sundaland, Punt terletak di Sundaland--Nusantara.

Image may contain: horse and text

Tulisan pada prasasti di Deir el-Bahari menyebutkan “Keledai besar yang membawa istrinya” yang menjelaskan tentang seekor kuda berukuran kecil yang tergambar pada relief. Sisa-sisa prasasti yang telah rusak menyebukan bahwa gajah dan kuda adalah diantara hewan-hewan yang dibawa dari Tanah Punt untuk dipersembahkan kepada Ratu Hatshepsut

Image may contain: 1 person, smiling, riding a horse, hat, horse and outdoor


No photo description available.

ikan ditanah Punt

Image may contain: outdoor, water and food

Asia Tenggara memiliki garis pantai sepanjang 173.000 kilometer dan wilayah laut lebih dari 4,4 juta kilometer persegi (UNESCAP, 2006). Asia Tenggara diperkirakan memiliki 2.500 spesies ikan (ASEAN, 2002). Negara-negara pantai di wilayah ini adalah produsen ikan yang signifikan. Segitiga Karang merupakah tempat bagi 600 spesies karang dan lebih dari 1.300 spesies ikan yang terkait dengan karang (ASEAN, 2013).

No photo description available.

No photo description available.

No photo description available.


Kaki kiri ibu bapa Tanah Punt, Parehu, dibalut dengan gelang pelindung. Batu-batu prasejarah yang terdapat di Semua Daerah dan sekitarnya, yang bersempadan dengan Wilayah Bengkulu, menunjukkan gambar-gambar lelaki yang mengenakan gelang buku lali yang diukir pada batu. Batu-batu ini dipercayai berasal dari kebudayaan Basemah, termasuk yang disebut "Batu Gajah", yang kini disimpan di Museum Palembang, Sumatera Selatan. Orang Basemah adalah kumpulan komuniti purba yang kebanyakannya tinggal di barat daya dan selatan Sumatera. Mereka mempunyai pengaruh yang besar terhadap masyarakat kuno lain yang mendiami bahagian barat, tengah dan utara Sumatera, termasuk Lampung, Rejang, Kerinci dan Batak.

No photo description available.


No photo description available.

Diambil dari buku Nederlandsch Oost-en West-indie halaman 277-288 . Dalam peta ini akan tunjuk tempat tanah Rejang terletak. Rejang disebut sebagai Redjangsch, dan Negara Passumah disebut sebagai Midden Maleisch (Pasema`sch),

No photo description available.

Redjangers pada 1892- Diambil dari buku: INHABITANTS SUMATRA

Image may contain: mountain, outdoor and nature

Mayan Pyramid. Piramid yg tertimbus dgn tanah Dan dilindungi pokok2. Dunia barat kaji & lindung . Tp Malaysia tak lindung dan kaji.

Image may contain: possible text that says 'p-wn-n-t K land Egyptian spelling "pwenet"'


kemenyan antara bahan utama dlm ekspidisi ke tanah Punt ni. aku pikir kemungkinan Kemenyan ni diguna oleh Firaun dalam meminta bantuan2 Jin kerana jin makanannya asap. kemenyan ini bila di bakar akan mengeuarkan asap. ada kemungkinan Sihir2 Firaun ni dibantu oleh bangsa Jin sebab tu dia jadi kuat ??

kan ada kisah destinasi perjalanan mereka yang terjumpa dgn Ular Besar @ Naga. -----> Raja Naga .. ? Raja Naga yang dimaksudkan adalah King of Serpent@ Raja Soma.

 Jayavarman juga di kenal sbg King of God, mungkin Land of God merujuk kepada empayar Kambujiya?


siapakh nama2 gelaran mereka yg di rujuk dalam kitab2 Persian, ? mungkin nama2 panggilan yang tertentu

Image may contain: 3 people, people smiling, possible text that says 'THE "URAEUS OR "SERPENT CROWN" SHOWN ON EGYPTIAN AND NUBIAN ROYALTY ALSO KNOWN AS THE NAGAR OR THE NEGUS. AMONGST MANY INDIGENOUS AFRICAN CULTURES THE URAEUS IS A SYMBOL OF WISDOM POWER AND PROTECTION,'

simbol atas kepala tu ada simbol ular besar @ Naga.. apa maksudnya.. ?

No comments:

Post a Comment