Thursday, April 30, 2020

Kesan jejak kota purba Gelanggi,




Image may contain: tree, plant, outdoor, nature and water


Sekitar 70an, dijumpai  terdapat bangkai-bangkai kapal lama dengan tiang sauh masih terpacak di tengah sungai. sungai tu sekarang dah jadi kecik dan sempit.

Image may contain: outdoor


Jumpaan kubur-kubur lama dan juga tempayan-tempayan besar di pinggir pantai berhampiran hulu sungai. sekitar 80 an, di jumpai batu-batu besar menyerupai runtuhan tembok di tebing Sungai. 

No photo description available.

Dihubungkan dengan sungai-sungai utama dan laluan air purba .. dan lokasi ini dipenuhi dengan relik purba .. berkemungkinan berkait antara satu sama lain

No photo description available.
1.1 disambungkan ke 1.2 dan 1.3 melalu sungai besar yang bersimpang siur dalam kawasan ni.

Image may contain: outdoor

selain dinding batuan besar .. ada tinggalan 'buritan' kapal besar yang tenggelam di tengah-tengah sungai.

Image may contain: plant, tree, outdoor and nature

No photo description available.

Image may contain: plant, tree, outdoor, nature and water

 akhir Mei 2008, Press Malaysia melaporkan penemuan sebuah kapal gangsa kuno atau Kendi dekat sungai dekat dengan Mentakab, Pahang Darul Makmur yang mungkin dikaitkan dengan kota kuno Kota Gelanggi di Johor Darul Takzim. Kedua-dua laman web ini dihubungkan dengan rangkaian sungai yang dahulu dipercayai membentuk laluan perdagangan di seluruh Semenanjung Tanah Melayu.

mcm jumpaan kapal lama kt tinggalan tasek di lembah bujang yang dikesan kawasan tu kawasan laluan kapal sama jugak laluan kapal masa kerajaan gangga negara di beruas, sg tu dlu luas, skg dh jd makin kecil sbb jalan dan laluannya ditambun2 dgn tanah2. sayang bahan sejarah kita xdijaga..

No comments:

Post a Comment