Sunday, April 26, 2020

Thai & Siam itu berbeza, Pecahan bangsa etnik Tai-Kadai dari Selatan China. !


No photo description available.

Ianya bermula selepas sebahagian besar Dinasty Mongolia yang telah menduduki China dan menubuhkan empayar mereka sendiri di Negara China, kesannya penyebaran bangsa-bangsa ini yang lari turun kesebahgian besar kerajaan wilayah Melayu

Sejarah awal orang Thai ialah sebagai satu bangsa dari selatan China dipanggil NAN-JOA (Nanzhao atau Nanman), daripada rekod Cina dalam abad keenam SM. Orang Thai awal ini adalah dari Yunnan dan bertebaran ke beberapa daerah di Thailand, Kemboja, Vietnam dan Laos. Orang-orang Thai tiba dalam beberapa gelombang dan menggantikan penduduk Mon dan Khmer sebagai penduduk utama di daerah Thailand semasa zaman Sung China sekitar 960 Masihi. Orang Lao yang berkait berpisah daripada orang Tai-Kadai awal dan bergerak ke Asia Tenggara, terutamanya Laos, manakala suku Thai yang lain, bangsa Shan, bergerak ke Myanmar.

penempatan awl mereka terletak di Altai, maksudnya Thai berketurunan Mongol ( Lao & Ta Mung). bahkan diselatan China, Bahagian Utara Asia Seatan menganjur ke wilayah Assam, India.

Orang Thai asalnya dari suku Mongol.

-----------------------------------------------------

Bajia- 1,106 orang di Kampung Mengkang, Meng'a Township , Menghai County , Yunnan, yang bercakap bahasa yang berkait rapat dengan Tai Lü. Mereka diklasifikasikan oleh kerajaan China sebagai orang etnik Dai . Di Meng'a Town, mereka berada di dalam kelompok kampung Mengkang (di Shangnadong Xianadong , dan Mandao Hejian (di kampung 6, 7, dan Najing . Zhang (2013) melaporkan bahawa terdapat 218 isi rumah dan 816 orang di 14 buah kampung, dan bahasa Bajia dipahami bersama dengan Tai. Satu lagi kumpulan orang Bajia di Manbi Village , Menghun Town, Menghai County , Yunnan (terdiri daripada 48 isi rumah dan 217 orang) baru-baru ini diklasifikasikan oleh kerajaan China sebagai penduduk etnik Bulang .

Tai Beng - lebih 10,000 orang di Wilayah Yunnan , China. Juga di Shan State , Myanmar. Di China, mereka berada di Meng'aba , Mengma Town, Menglian County (di tiga buah kampung Longhai Yangpa, dan Guangsan; Mangjiao Village Perumahan Shangyun Lancang County (di 2 buah kampung Mangjing dan Mangna ); Cangyuan County (di Mengjiao dan bandar Mengdong); Gengma County (di Mengding dan bandar-bandar Mengsheng; Ruili City (dalam populasi kecil yang bertaburan di sepanjang sempadan).

No photo description available.

Han Tai - 55,000 orang di Daerah Mengyuan, Wilayah Xishuangbanna, Yunnan, China. Ramai Han Tai juga bercakap Tai Lu (Shui Tai), lingua franca setempat.

Huayao Tai - 55,000 orang (sehingga tahun 1990) di Daerah Xinping dan Mengyang, Yunnan. Ia mungkin sama dengan Tai Lu.

Lao Ga - 1,800 orang kebanyakannya di Ban Tabluang, Daerah Ban Rai, Wilayah Uthai Thani, Thailand. Bahasa mereka dilaporkan serupa dengan Lao Krang dan Isan.

Lao Krang - 50,000+ orang di wilayah Phichit, Suphan Buri, Uthai Thani, Chai Nat, Phitsanulok, Kamphaeng Phet, Nakhon Pathom dan Nakhon Sawan, Thailand. Bahasa mereka sama dengan Isan dan Lao. Tai Krang tidak boleh dikelirukan dengan Tai Khang, kumpulan orang Laos yang berjumlah 5,000 orang.

Lao Lom - 25,000 orang di Daerah Dan Sai Daerah Loei (yang dikenali sebagai Lao Loei atau Lao Lei), Daerah Lom Kao di Wilayah Phetchabun, dan Daerah Tha Bo di Wilayah Nong Khai (yang dikenali sebagai Tai Dan). Lao Lom pertama kali dikaji oleh Joachim Schliesinger pada tahun 2001. Tidak dapat diklasifikasikan sebagai bahasa Tai'an Barat Daya.

Lao Ngaew - 20,000 hingga 30,000 orang di Wilayah Lop Buri (terutamanya daerah Ban Mi dan Khok Samrong), Daerah Tha Tako di Wilayah Nakhon Sawan dan daerah-daerah Singburi, Saraburi, Chaiyaphum, Phetchabun, Nong Khai dan Loei. Asalnya dari timur Xiimphouang dan barat Huaphan provinsi Laos. Bahasa mereka sama dengan Isan.

Lao Ti - 200 orang di 2 kampung Ban Goh dan Nong Ban Gaim di Daerah Chom Bung, Wilayah Ratchaburi, Thailand. Asalnya dari Vientiane di Laos. Bahasa mereka sama dengan Lao dan Isan.

Lao Wiang - 50,000+ orang di Prachinburi, Udon Thani, Nakhon Sawan, Nakhon Pathom, Chai Nat, Lopburi, Saraburi, Phetchaburi dan Roi Et. Asalnya dari Wiang Chan (Vientiane) di Laos. Bahasa mereka sama dengan Lao.


No photo description available.

Paxi - 1,000+ orang (sehingga tahun 1990) di 2 kampung 8 km dari Bandar Menghai, di kaki Gunung Jingwang di Xishuangbanna.

Tai Bueng - 5,700 orang di 2 buah kampung di Phatthana Nikhom District, Provinsi Lopburi, Thailand. The Tai Bueng tinggal di kampung-kampung Ban Klok Salung (pop 5,000) dan Ban Manao Hwan (pop 600). Bahasa Tai tidak dikelaskan.

Tai Doi (' orang gunung ') - 230 orang (54 keluarga) pada tahun 1995 di Daerah Long Luang Namtha, Laos. Bahasa mereka mungkin Palaungic.

Tai Gapong (' brainy Tai') - 3,200+ orang; sekurang-kurangnya 2,000 orang (500+ isi rumah) di Ban Varit, Daerah Waritchapum, Wilayah Sakhon Nakhon; juga hidup dengan Phutai dan Yoy. Tai Gapong mendakwa berasal dari Wilayah Borikhamxai, Laos.

Tai He - 10,000 orang di Wilayah Borikhamxai, Laos: di Daerah Viangthong dan Khamkeut; juga di Pakkading dan Daerah Pakxan. Bahasa Tai tidak dikelaskan.

Tai Kaleun - 7,000 orang kebanyakannya di Daerah Khamkeut, Wilayah Borikhamxai, Laos; juga di Daerah Nakai. 8,500 orang di Thailand: wilayah Mukdahan (Daerah Don Tan dan Chanuman), Nakhon Phanom (Daerah Muang) dan beberapa daerah di Wilayah Sakhon Nakhon. The Tai Kaleung bercakap dialek Lao.

Tai Khang - 5,600 + orang di Daerah Xam-Tai, Provinsi Houaphan, Laos; juga di Daerah Nongkhet Wilayah Xiangkhoang, dan Daerah Viangthong di Provinsi Borikhamxai. Bahasa Tai tidak dikelaskan.

Tai Kuan (Khouane) - 2,500 orang di Daerah Viengthong, Wilayah Borikhamxai, Laos: berhampiran tebing Sungai Mouan.

Tai Laan - 450 orang di beberapa buah kampung di Daerah Kham, Wilayah Xiangkhoang, Laos. Bahasa Tai tidak dikelaskan.

Tai Loi - 1,400 orang di Namkham, Shan State, Burma; 500 orang di Long District, Luang Namtha Province, Laos; mungkin juga di Wilayah Xishuangbanna, China, kerana beberapa Tai Loi di Burma mengatakan mereka mempunyai sanak saudara di China. Bahasa mereka mungkin berkaitan dengan dan mungkin juga berkaitan erat dengan Palaung Pale.

Tai Men - 8,000 orang di Wilayah Borikhamxai, Laos: kebanyakannya di Daerah Khamkeut, tetapi juga di Daerah Vienthong, Pakkading, dan Pakxan. Mereka bercakap bahasa Tai Utara.

Tai Meuiy - 40,000+ orang di Borikhamxai, Khammouan, Xiengkhouang, dan Houaphan (di luar bandar Xam Neua) wilayah Laos. Bahasa mereka dilaporkan serupa dengan Tai Dam dan Tai Men.

Tai Nyo - 13,000 orang di Daerah Pakkading, Wilayah Borikhamxai, Laos; 50,000 orang di timur laut Thailand, di mana mereka lebih dikenali sebagai Nyaw . Sama seperti Lao of Luang Prabang.

Tai Pao - 4,000 orang di daerah Viangthong, Khamkeut dan Pakkading di Wilayah Borikhamxai, Laos. Mereka tinggal berhampiran Tai He dan mungkin berkaitan dengan mereka. Bahasa Tai tidak dikelaskan.

Tai Peung - 1,000 orang di Daerah Kham, Xiimphouang Province, Laos. Mereka tinggal berhampiran Tai Laan dan Tai Sam. Bahasa Tai tidak dikelaskan.

Tai Pong 傣 棚 - mungkin sebanyak 100,000 orang di sepanjang Sungai Honghe di tenggara, Yunnan, China, dan mungkin juga di utara Vietnam. Subkumpulan termasuk Tai La, Tai You, dan mungkin juga Tai Ya (termasuk Tai Ka dan Tai Sai). Bahasa Tai tidak dikelaskan.

Tai Sam - 700 orang di Daerah Kham, Wilayah Xiengkhuoang, Laos. Penduduk berdekatan termasuk Tai Peung dan Tai Laan. Bahasa Tai tidak dikelaskan.

Tai Song - 45,000 orang di Phetchabun, Phitsanulok, Nakhon Sawan (Daerah Tha Tako), Ratchaburi (Daerah Chom Bung), Suphan Buri (Daerah Song Phinong), Kanchanaburi, Chumphon dan Nakhon, dan Pathom (Daerah Muang). Juga dipanggil Lao Song . Mereka adalah subkelompok Tai Dam.

Tai Wang - 10,000 orang di beberapa buah kampung di Daerah Viraburi, Provinsi Savannakhet, Laos; 8,000 di dalam dan di sekitar bandar Phanna Nikhom, Wilayah Sakhon Nakhon, Thailand. Bahasa mereka berkaitan dengan tetapi berbeza dari Phutai.

Tai Yuan ('Thailand Utara') - 6,000,000 orang di Thailand Utara dan mungkin 10,000 orang di daerah Houayxay dan Pha-Oudom di Wilayah Bokeo, Daerah Luang Namtha, Wilayah Luang Namhta, Daerah Xai Daerah Oudomxai, dan Daerah Xaignabouri Wilayah Xaignabouri. Mereka bercakap bahasa Tai Southwestern.

Tak Bai Thai - 24,000 orang di selatan Thailand (di wilayah Narathiwat, Pattani, dan Yala) dan utara Malaysia. Nama mereka berasal dari bandar Tak Bai di Wilayah Narathiwat. Bahasa mereka sangat berbeza dengan dialek Thai Selatan yang berdekatan , dan mungkin berkaitan dengan dialek Sukkothai di utara.

Yang - 5,000 orang di Phongsaly , Luang Namtha , danwilayah Oudomxay , Laos (Chazee 1998).

Kap Kè ('gekko') kini merujuk kepada diri mereka sebagai Nyo. Nyo yang tepat tinggal kebanyakannya di sepanjang Mekong antara Hinboun dan Pakxanh dan juga di Thailand. Kap Kè mendakwa mereka adalah sama seperti Nyo dari Ban Khammouane di Daerah Khamkeut , wilayah Bolikhamsai, Laos. Satu lagi kumpulan Kap Kè kira-kira 40 isi rumah asalnya dari Sop Khom kini telah ditempatkan semula di Sop Phouan. Kumpulan ini mendakwa berasal dari Ban Faan, kira-kira 1 kilometer dari Sop Khom.

Phuk (kadang-kadang disebut tanpa akhir -k sebagai Phu ') - Menurut diri mereka sendiri dan juga kumpulan etnik lain, Phuk rapat dengan Kap Kè dan asalnya berasal dari lokasi berdekatan, yang disebut sebagai phiang phuk dan phiang Kap Kè . Mereka berasal dari kampung-kampung Fane, Ka'an dan Vong Khong.

Thay Bo terletak di dataran tinggi Nakai di tengah Laos, di sepanjang Sungai Hinboun tengah, di sebelah timur gua Kong Lo dan lombong bijih tim Tiou, dan di Ban Na Hat dan berhampiran Na Pè, dekat sempadan Vietnam. Bo bermaksud 'lombong', merujuk orang yang bekerja di lombong garam di Dataran Tinggi Nakai, atau di lombong timah. Ramai orang tua yang bertutur dalam bahasa Vietnam juga, malangnya Maleng, seperti yang dituturkan di kampung Song Khone di Sungai Nam Sot, anak sungai utama Nam Theun, walaupun ini belum disahkan.

Kha Bo - Pada tahun 1996, kampung Bo of Sop Ma melaporkan bahawa mereka "dilahirkan dari Kha", merujuk kepada asal-usul mereka asal Vietnam, dan di kampung itu ada perkahwinan dengan Maleng Song Khone. Mereka berbeza dari Thay Bo dari Hinboun. Kha Bo di dataran tinggi Nakai bercakap Nyo, sedangkan pada masa kini Thay Bo dari Hinboun bercakap Lao atau Kaleung. The Ahoe, penduduk asal bahagian barat laut dataran tinggi Nakai, juga telah dipindahkan ke Hinboun semasa Perang Kedua Indocina, dan kembali ke tanah air mereka yang berbicara Hinboun Nyo sebagai bahasa kedua.

Di Burma, terdapat juga pelbagai orang Tai yang sering dikategorikan sebagai sebahagian daripada etnik Shan yang lebih besar ( lihat orang Shan # kumpulan Tai )


No photo description available.

kenapa sejarah hari ini menukar kepada gof de thailand?? maps kuno menamakan sbg gof de Siam?? Jika Thailand itu adalah org Siam, kenapa mereka merubah nama wilayah2 ini mengikut nama asal puak mereka, Kra-Dai, Dai, Tai -Kadai. ??




Image may contain: one or more people


kita lihat sejarah Khmer Rogue ni baru kita faham kenapa penghapusan etnik besar2an dibuat oleh bangsa Dai, Dai Tai ni. mereka juga di support oleh negara besar China. https://en.wikipedia.org/wiki/Khmer_Rouge


Ada pun asal namanya Klang Kio, iaitu bahasa Siam,ertinya perbendaharaan permata; oleh kita tiada tahu menyebut dia, jadi Ganggayu.

siapa yang berbahasa SIAM itu?? jika Thailand dr bangsa Tai-Kadai mendakwa mereka org asal, bagaimana mereka boleh tahu kerajaan mana yang ada di semenanjung tanah Melayu sdgkan mereka dtg dr Selatan China.. sudah tentu etnik yg berbahasa SIAM tu dekat dgn Kota Gelanggi tu bukan??


No photo description available.

gk map China. atas tu Mongolian, perluasan empayar tu depa masuk dlm beberapa empayar antaranya empayar Han, penyebab saki baki penduduk dimusnah.. perluasan etnik magnoloid ni pulak dikatakan adalah sebahagian besar bangsa Tai..

hebatnya pasukan Monggol ni, dia lari sama laju spt kuda.

Monggol tgk tumbang, yg tumbang hanyalah nama, Monggol sebenarnya telah lama bertapak di sebahagian besar Negara China dan IndoChina.

No photo description available.

Map Malay Peninsular 1862

Perhatikan nama Rambow, mungkin Rembau.

No photo description available.

Peta tahun 1894
Kedah, Kelantan, Terengganu ,  Patani, Reman termasuk dalam satu daerah Melayu lama yang dikenali sebagai daerah Siam.. Siam adalah melayu.

No photo description available.

Thai Kra Dai yang masuk ambil takhta kerajaan siam dan mereka gelarkan bahagian yang mereka ambil sebagai Thai-Land. (merujuk pada nama bangsa mereka iaitu Tai). land adalah tanah. Mereka mengambil tanah Melayu dan namakan sempena nama bangsa Mereka Tai-Land.

No photo description available.

 untuk mengkaji dan mentelaah secara detail. lihat kajian sebelumnya  tentang asal usul bangsa tai yang telah kita catat sebelum ini. 

No comments:

Post a Comment