Saturday, April 25, 2020

Keturah dari lokasi yang disebut Kembayat Negara ? menjejak salasilah keturunannya.



daripada perbicangan di Group Bani Jawi

No photo description available.

apakah lokasi ini lokasi asal Keturah?

 Adakah Siti Qeturoh adalah puteri Raja Sargon pemilik naga dr kerajaan Champa..? 


Cambyses ----> Kambujiya, Empayar Kuno Chambujiya / Champ-' a ' .. ayah Cyrus the Great dr empayar Cambyses
( Kemboja )

Menurut  dari pemahaman melayu kuno, Siti Qeturoh turun dari kayangan, dan tiada ibu bapa. Beliau juga yg menjadi Bunda Kandung Tanah Melayu. Nama lain yg di pakai adalah Wan Empuk yg bertanam padi berbuah emas. Kalau di tanah minang beliau bernama Puti Sari Bundo Kanduang..


lagenda masyarakat Saka atau Scytia ada menyebut tentang seorang pengembara yang berkahwin dengan seorang puteri Nagi atau Naga sama seperti yang tercatat dalam inskripsi Khmer dan Champa! Hal ini menunjukkan bahawa memang benar suatu masa dahulu ada seorang pengembara berkemungkinan Nabi Ibrahim berkahwin dengan seorang wanita berketurunan Naga dan mewujudkan suku bangsa Kambojas dan Scytian.


keturunan yang berkait dgn perahu ni, keturunan Raja Soma (Naga )

 istilah yang digunapakai utk Nagara mungkin juga berkaitan dgn "Naga-ra "

 mungkin Raja Parahu ni ada pakai ukiran kepala Naga dan bentuk di kapal2 milik negaranya.

Sulatus Salatin @ sejarah melayu tak ulas scr mendalam ttg ni. tp inskrip kuno khmer, champ, ayutta mungkin ada.


 mcm Amon Ra. cari apa yg dimaksudkan dgn Amon Ra. dlm hieroglif mesir banyak berkaitan dgn Amon -Ra ni

Ra digambarkan sebagai falcon dan ciri-ciri berkongsi dengan tuhan langit Horus 


Image may contain: people standing and shoes

 Ra, tuhan matahari, mempunyai kepala elang dan cakera matahari di dalam seekor ular di atas kepalanya.


No photo description available.

Ra-Khepri (cakera solar dan kumbang scarab)



No photo description available.

Pyramidion Khonsu, dengan imej Ra-Horakhty di tengah.

Ra-Tuhan, Ketua, Pemimpin tertinggi.
Naga-Ra mungkin Pemimpin tertinggi bg Naga..


tradisi dalam masyarakat Tamil zaman Pallava juga ada menyebut bahawa raja-raja mereka adalah keturunan daripada seorang pengembara dari luar dengan seorang wanita keturunan Naga. Nampaknya adalah benar bahawa raja-raja Tamil zaman empayar Pallava juga adalah dari keturunan Kambojas kerana dalam perjalanan untuk sampai ke tanah nenek moyang, orang-orang Kambojas ini telah meninggalkan wakilnya di Selatan India untuk membina sebuah kerajaan dan mentamadunkan bangsa-bangsa Dravidian atau Tamil di Selatan India.


 ibu bangsa Khmer iaitu Mera seorang Puteri Malayu iaitu anak kepada King of Serpent ( Raja Naga )


King of Serpent mungkin juga Raja Soma. @ Raja Naga

Adakah persamaan antara king of serpent ( raja naga ) dengan maha raja Sargon ? 

Image may contain: text

 Soma - India
Liǔyè - Cina
Neang Neak - Khmer


Raja Naga tinggal di sebuah pulau yang dikelilingi air.


 Ketura disebut dalam dua bahagian Alkitab Ibrani : dalam Kitab Kejadian , dan juga dalam Buku Pertama Tawarikh .


Old Testement menyebut Tuhan bukan Manusia & bukan anak manusia.
kitab perjanjian lama- kitab bilangan, bab 23 ayat 18
Jika dlm kitab perjanjian lama mengatakan tuhan bukan manusia kenapa dlm perjanjian baru mengatakan tuhan adalah manusia ?
Bahasa Ibrani yg disalah terjemah menjadi new testement bnyk mengelirukan.


Prasasti du Cambodge mengandungi edisi dan terjemahan lebih dari seribu inskripsi dari monumen pra-Angkorian dan zaman Angkor,


Zimon,Jokshan,Medan,Midian,Isbhak dan Shuah


angsa Khmer timbul dari kesatuan Brahmin Kambu Swayambhuva dan apsara ("nadi langit") Mera. Perkahwinan mereka dikatakan telah menimbulkan nama Khmer dan mengasaskan Dinasti Varman dari Kamboja purba.-----------------> berkaitan dgn yang ini [ ibu bangsa Khmer iaitu Mera seorang Puteri Malayu iaitu anak kepada King of Serpent ( Raja Naga ).]


Legenda yang lebih popular dalam upacara pernikahan tradisional Khmer, Kamboja bermula ketika seorang imam Brahmin bernama Kaundinya (biasanya disebut sebagai Preah Thoang ) menikah dengan Putri Soma, seorang Puteri Naga (Khmer: neak ).


Brahmin Kaundinya ada kemungkinan adalah Nabi Ibrahim & Puteri Soma /Nagi Soma @ Mera kemungkinan adalah Keturah ------> keturah adalah Puteri Raja Naga.


Rujuk post sebelumnya berkaitan Brahmin yang telah kita bincang sebelumnya.Brahmin yang dimaksudkan adalah Ibrahim.

Brahmin Kambu Swayambhuva / Brahmin Kaundinya adalah individu dari manusia yang kemungkinannya adalah ----------> Nabi Ibrahim. kaji lagi mendalam berkaitan nama2 ini dan perjalannya....


Brahmin Kambu Swayambhuva adalah nenek moyang kaum suku Kambuja. Jika di India Beliau dikenali sebagai Raja Aryadesa

Inskripsi Khmer menyebut sebagai Preah Thong

Queen Soma ( Puteri Soma) sebagai Neang Neak

Raja Naga juga dikenali sebagai "Sdech Neak"

Majlis perkahwinan Khmer dikenali sebagai Apeah Pipeah berlangsung selama 3 hari.

 Brahmin Kambu Swayambhuva + Mera = (Kambu-Mera), menubuhkan dinasti diraja Kamboja .


Origin nama Kambu dari Sanskrip Kemboja Kuno. Sanskrit Kamboja ini muncul sebagai Kbuji.iy , Kabujiya atau mungkin Kabaujiya / Kaboujiya dan Kambujiya atau mungkin Kambaujiya


Image may contain: plant, tree, outdoor and nature

Beng Malea. ------> Kolam Seroja, Malea,@Mala@ Malayu.


Lihat ukiran Melayu lama di kelantan, mirip bukan ? 

Image may contain: indoor

Image may contain: tree, plant, outdoor and nature

Image may contain: indoor

Cambyses II adalah raja Persia dari sekitar 600 hingga 559 SM; dia adalah anak lelaki yang lebih muda dari Cyrus I, saudara Arukku, dan bapa Cyrus yang Agung . Sumber maklumat utama adalah beberapa inskripsi Cyrus the Great: Dalam senarai nenek moyangnya di atas silindernya, Cyrus menyebut dirinya "anak lelaki Cambyses, raja besar, raja Anshan, cucu Cyrus, raja besar, raja Anshan" (Oppenheim, ms 316); dalam sebuah prasasti yang ditemui di Ur "putra Cambyses, raja tanah Anshan" (Gadd et al., no 194); pada bangunan bata dari Uruk "anak Cambyses, raja perkasa" (Weissbach, ms 8, Schott, ms 63, 31); dan dalam sebuah tulisan dari Pasargadae "putra dari Cambyses raja, seorang Achaemenian" (Kent, Persia Lama, h. 116, CMb; pada tarikh prasasti ini, yang mungkin terukir di bawah Darius, lihat cyrus ii ).

Cambyses menikah dengan Mandane, anak perempuan raja Median Astyages; dari kesatuan ini Cyrus the Great dilahirkan. -------------> Cambyses berkahwin dengan anak perempuan Astyages 'Mandane, memanggilnya "raja Persia" ( Cyropaedia 1.2.1)


 Cambyses ----------> Kambujiya


" sejarah bermula 705 SM Haxamanis@Ikhmini Dr jalur Raja Sargon II (Asyria) lari ke Kota Sussa kemudian ke Kota Ashan.
Dalam sanskrit Anshan dikenali Azanian. Menurut pendeta Herodotus, Haxamanis adalah Dr keturunan yg baik.. Tersirat maksud Herodotus..
Bangsa Fars@Parsi atau jalur dari Farsi keturunan Sam... Begitu juga Sargon.. Salah seorang putrinya Raja terdahulu adalah isteri Nabi Ibrahim a.s... Bangsa Fars yg angkat Haxamanis menjadi Raja Persia pertama..."


Ariarames dalam bahasa Yunani, Ariyanramna dalam prasasti Beshtun, Har-ri-ya-ra-um-na dalam bahasa Elam dan Ar-ia-ra-am-na dalam prasasti Akkadia.
- Menurut manuskrip kuno persamaan watak Raja Aryan yang menawan wilayah bangsa Drangianaq (kini Afghanistan-Hind) adalah Raja3 Ariyaramna@Ariarames.

dm lagenda Tasik Chini ada Naga bukan? Naga Seri Gumum , yang tinggal di Tasik Chini, Pahang.

Empat pancang di kawasan seluas 30 meter persegi dicacak di Laut Gumum sebagai tanda tempat tinggal naga

Mengikut cerita orang tua dulu, Naga Seri Gumum ini mempunyai ibu dikenali sebagai Naga Sri Kemboja tetapi mati selepas bergaduh dengan naga lain di Laut China Selatan.
"Dikatakan Naga Sri Kemboja ini ditanam di Kampung Pasir Panjang dekat Tasik Chini dan nama kampung itu diambil sempena kubur naga itu yang panjang

Kawasan yang dipancang dengan ukuran kira-kira 30 meter kali 30 meter itu menjadi tanda kepada semua pemandu bot supaya tidak melalui kawasan berkenaan kerana dasar tasik di situ dikatakan menjadi tempat tinggal Naga Seri Gumum.


Mengikut cerita lama, naga itu sepanjang kira-kira enam kilometer berdasarkan gambaran yang kepalanya pernah dilihat di Kampung Charuk Kekura, manakala ekornya di Kampung Mempelas


Ada kota Kuno Khmer dalam Tasek tu.

Kota Tasik Daksina yang tenggelam didasar tasek tu.

Kingdom of Nokor Kauk Thlork adalah kerajaan kepada empayar Cambujiya/Kemboja/ Cambodia. mungkin satu kerajaan yang sama dari berbeza inskripsi.


Khmer Inskripsi - King Kaodinya and Queen Soma atau
King Hun-tean and Queen Liu-Yee ( merujuk kepada sejarah China dlm rekod Sejarah Khmer )


No photo description available.

sebelum berjumpa Puteri Raja Naga, Brahma/Kaodinya melalui jalan Sg Mekong.


No photo description available.

Jalur Sg Mekong ni antara Jalur paling strategik iaitu jalur yang menuju dgn beberapa buah negara paling dekat.- ikut map negara hr ni. mungkin penyebaran dakwah telah masuk kenegara yang dilaluinya


Pusat yg dikenali sebagai pulau adalah Kauk Thlork, tempat pertemuan. Ibu/Wanita disebut Meah dlm bahasa tempatan. merujuk kepada Queen Soma. Dskripsi yang merujuk kepada Queen of Soma yang membawa Peradaban Khmer. Ibu bg tempat tersebut, Kauk Thlork + Meah= Ka-Mear = Khmer.


terdapat juga panggilan lain bg Puteri Soma ni iaitu Neang Tavottei, Raja Naga pulak "Phuv Chung Nek"

 lepas kahwin digelar Puteri anaknya sebagai Tavoththidar manakala menantunya sebagai Atticcavongsa, memerintah tanah besar yang disebut " Krung Kampuchea Thipadej"


Ayah Cyrus the Great bernama Cambyses I atau Cambyses the Elder (melalui Latin dari Yunani Καμβύσης , dari Old Persian Kambūǰiya. -----------------------> berkait Brahmin Kambu Swayambhuva bukan ???


 Kambisus I --------> Cambyses I adalah Kemboja.


 KAMBYSES (Penggerak Ka m būǰiya-, Elamite Kanbuziya, Akkadian Kambuziya, Aram Knbwzy), nama dua raja dinasti Achaemenid.


KAMBYSES ---------> Kembayat.


Dalam sebuah prasasti yang ditemui di Ur "putra Cambyses, raja tanah Anshan" -----------------------> Ur tempat asal Nabi Ibrahim.


Mala- Ur -----------> Mala yu.

Cambyses (Kamboujyeh)

Cambodia / Kambujiya (Cambyses) dan Kuru / Kyros (Cyrus) sebagai nama dua wira pra-sejarah / legenda dari Indo-Iran (iaitu sebelum mereka berpecah kepada Indo-Aryan dan Iran ) dalam keluarga diraja Achaemenes

Parsi Kambujiya (Cambyses) serta Kurush (Cyrus) dengan panjang dan menganggap kedua-duanya berasal dari dua nomad Eurasia , Kamboja dan Kurus yang disebut dalam teks Sanskrit dan yang menurutnya memasuki India dan Iran di Volkerwanderung pada abad ke-8 dan ke-7 SM


" 675 M Raja Ke2 Persia Teispes.. Dlm sanskrit Beshtum di sebut Cispis. Dalam bahasa elam dipanggil Zaispiisiya.. Mempunyai 2 putra iaitu Kurush (dlm sanskrit sisebut (Parsava Kuru) dan Ariyaramna@ Ariarames. ( suku Indo Aryan). Keturunan Kuru melahirkan Kambujiya@cambyses dan Gautama. Ariarames melahirkan Raja Darius@Raja Darab.. Salasilah dari 2 keturunan cucu Ikhimini (merujuk Kuru dan Aria) pada abad 5SM era Raja Darius@Darab Muncul watak Zulqarnain di Macedonia."


Anak-anak Ketura. Nama mereka tercatat dalam Kejadian 25:2-4 dan Tawarikh 1:32-33.
Kejadian 25:1-4 Abraham mengambil pula seorang isteri, namanya Ketura. Perempuan itu melahirkan baginya Zimran, Yoksan, Medan, Midian, Isybak dan Suah. Yoksan memperanakkan Syeba dan Dedan. Keturunan Dedan ialah orang Asyur, orang Letush dan orang Leum. Anak-anak Midian ialah Efa, Efer, Henokh, Abida dan Eldaa. Itulah semuanya keturunan Ketura.


Surah 11:95 dalam Qur’an menyatakan bahawa seorang anak, Midian, “seolah-olah mereka tidak pernah tinggal di situ” – mungkin hingga Zaman Akhir ini. Midian merupakan anak paling terkemuka, yang mana keturunannya lebih kerapkali disebut dalam Alkitab, Qur’an dan dalam catatan daripada mana-mana keturunan saudara-saudara lelakinya. Asasnya adalah Midian ialah suku bapa mertua Musa dan dengan itu paling rapat dengan Israel dari segi kepentingan dan tempat.


Perkataan qetorah (SHD 6988, daripada 6989), ditemui hanya dalam Ulangan 33:10, juga bererti asap /wangi-wangian. Nama Arab untuk Ketura ialah Safura, yang digambarkan sebagai seorang Kushiyat (iaitu suku Kush, sebagaimana isteri Musa dalam Bilangan 12:1, RSV)

Riwayat diraja Khmer melalui ulasan pengkaji Perancis mencatatkan kehadiran raja Cham dalam riwayat Kemboja ialah diperkirakan seawal 500 Sebelum Masehi dan ini adalah era Cyrus The Great!

Cyrus dlm bahasa Parsi. ia juga bermaksud "sun" .. mungkin ada kaitan dgn Dinasti Matahari merujuk kepada dinasti "Kambujiya-Mera" Dinasti Matahari Kemboja.


Image may contain: people standing, sky, cloud, outdoor and nature

Tulisan Sanskrit C. 96 raja Cham Prakasadharma yang ditemukan di Mỹ Sơn. 18 Februari 658 AD (dimiliki oleh tempoh pasca Funan) ------------> Di sana [di kota Bhavapura] itu Kauṇḍinya, yang paling utama di kalangan brahmana, menanam lembing yang diperolehnya dari Anak Droṇa Aśvatthāman, yang terbaik dari para brahmana. Ada anak perempuan raja ular, yang disebut "Somā", yang mengasaskan sebuah keluarga di dunia ini. kepada unsur yang sangat berbeza, dia tinggal di tempat tinggal manusia. Dia diambil sebagai isteri oleh Brahmin Kauṇḍinya yang sangat baik demi melaksanakan tugas tertentu..


Brahmin- Ibrahim. kalangan Brahmana-------> mungkin boleh ditafsirkan sebagai pengikut ajaran Nabi Ibrahim.


Che Bo Nga merujuk kepada Cei- Bunga. Cei - Jeneral, Bo Nga/Bunga -- nama bunga.

Sri Kambu, muncul dari sejarah Kemboja sebagai seorang yang berasal dari sebuah daerah seperti Kalimantan, pengasas Kerajaan Funan. Cham & Funan berasal dari salasilah anak perempuan Raja Naga.. Queen of Soma.

raja Cham bernama Prakasadhamma meninggalkan sebuah prasasti di ibukota yang menceritakan kisah Brahmin Kaundinya

istilah Kambu / Kambo ini adalah Kambuj / Kamboj dan berkaitan dengan bahasa Kamboja dari bahasa Sansekerta kuno dan teks Pali tdan Prasasti. Sanskrit Kamboja ini muncul sebagai Kbuji.iy , Kabujiya atau mungkin Kabaujiya / Kaboujiya dan Kambujiya atau mungkin Kambaujiya (OR dengan -n- sebagai tempat -m- sebagai Kanbujiya atau Kanbaujiya ) daripada prasasti Persia Lama, dan Cambyses dari tulisan Yunani .


 Nama yang sama muncul sebagai Cnbnzy dalam bahasa Aramaik , Kambuzia di Asyur , Kambythet di Mesir , Kam-bu-zi-ya atau Ka-am-bu-zi-ya di Akkadian , Kan-bu-zi-ia atau Kan-bu- -ya di Elamite , dan Kanpuziya dalam bahasa Susan (cf: Kamboja Kuno di Iran dan Islam , p 69, Dr HW Bailey).


No photo description available.

Pemerintah Kambujiya berasal dr Queen of Soma. 


No photo description available.


dlm salasilah keturunan nama-nama Raja ni ada satu raja yang bernama Pan-Pan. lokasi Pan-Pan dimana tuan2 ?? Semenanjung tanah Melayu. lokasi Kelantan, Terengganu dan mungkin meliputi sedikit bahagian Pahang. Adakah Pan-pan yg dicatat dlm maps merujuk kepada nama Raja itu sendiri atau sebaliknya??


Prasasti Batu Pra-Angkorian di Provinsi Kampong Speu Daerah Baset, yang mana ia secara bertahap bertarikh 633 AD. tulisan itu "membuktikan bahawa Suvarnabhumi adalah Empayar Khmer." Prasasti itu, diterjemahkan, --------------------> : "Raja Isanavarman yang hebat penuh kemuliaan dan keberanian. Beliau adalah Raja Raja, yang memerintah Suvarnabhumi sampai laut, yang merupakan sempadan, sementara raja-raja di negara-negara jiran menghormati perintahnya ke kepala mereka "... dimanakah lokasi Suvarnabhumi itu ?? Semenanjung Tanah Melayu. @ dikenali sbg Golden Chersonese.


The Book of Liang merekodkan kisah asas Funan oleh orang asing Hùntián ( Bahasa Cina Pertengahan sebutan / ɦwən x tɦian /): "Dia datang dari negara selatan Jiao -----> , lokasi yang tidak dikenali, mungkin di Semenanjung Malaysia atau di kepulauan Indonesia.


 Rekod Cina "Hùntián" bukan transkripsi bahasa Sanskerta "Kaundinya", nama "Kaundinya" [Kauṇḍinya, Koṇḍana, Koṇḍinya, dan sebagainya] adalah yang paling penting dalam sejarah Funan seperti yang ditulis oleh sejarawan Cina : namun, mereka menyalinnya bukan sebagai "Hùntián", tetapi sebagai "Qiáochénrú". Seseorang namanya disebutkan dalam Buku Liang dalam sebuah cerita yang muncul sedikit selepas kisah Hùntián. Menurut sumber ini, Qiáochénrú adalah salah seorang pengganti Raja Tiānzhú Zhāntán ("Candana dari India"), "Dia [Qiáochénrú] pada asalnya seorang Brahmana.. , dia tiba di Pánpán


No photo description available.


 Kepala perahu yang berbentuk kepala "NAGA" ini diperbuat daripada kayu nangka dan diukir dengan motif sulur kacang dalam bentuk awan larat. Ia digunakan untuk menghiasi haluan perahu diraja Melayu. Kepala perahu ini milik kerabat Diraja Pahang pada akhir kurun ke-19. Dianggarkan berusia lebih 100 tahun.. Soalannya.. adakah kerabat Asal Raja Melayu yang dikenali sebagai keturunan dari Raja Naga ???

Apa kaitan Lembah Bujang & Naga ni.. ?? -----------> Nama Lembah Bujang adalah merujuk kepada perkataan Sanskrit iaitu nama pangkal "Bujang" atau "Bhujangga" yang bermaksud ular atau "NAGA"

Prasasti Baksei Chamkrong bertarikh 947 AD keturunan keluarga berkuasa Kambuja kepada putera legenda Kambu dan Aphsara Mera


 Shri Kambujendrasantankamhiruha


 Inskripsi Baksei Chamkrong inskripsi, menerangkan perkataan itu Kambuja berasal dari nama Svayambhuva Kambu, seorang dari Arya-desa yang melalui semananjung Indochina dan berkahwin dengan seorang bernama Mera----------> mengasaskan dinasti Kambuja atau Kamboja.

Khmer dari cantuman Kham bu + Mer a = Khm Er.

nama "Kambuja" secara etimologisyang berkaitan dengan nama "Kambu" sebagai "Kambu + ja", di mana "ja" dalam bahasa Sanskrit dikatakan bermaksud "anak atau keturunan". Oleh itu, Kambujas, raja-raja Angkor, menurut tafsiran , bermaksud "keturunan putera Kambu..


Indrapura/Angadvipa (192 Masihi).
Diasaskan pada tahun 192 Masihi oleh Sri Mara. Orang China memanggil Indrapura/Angadvipa dengan gelaran Lin Yin yang membawa maksud,
"Hutan yang penuh dengan keganasan."
Lin Yin menjadi tapak berdirinya negara Campa.

No comments:

Post a Comment